Malevics, Kazimir (1878-1935): Szuprematizmus (Kék háromszög és fekete négyszög ), 1915 (olaj, vászon, 66.5 cm x 57 cm); Amszterdam, Stedelijk Múzeum. A lengyel származású orosz absztrakt művész olyan művészetről álmodott, amely a legmagasabb rendű, tökéletes geometriai formákból („szuprémákból”) - négyzetből, háromszögből és körből áll. Ez a szuprematizmus. „Ilyet Te is tudsz?” Az nem baj. Valljuk meg, nagyon jól néz ki Ruben Brandt dolgozószobájának falán ez a festmény: úgy „úszik bele” a kék háromszög a fekete négyszögbe, mint a szobát határoló akvárium halai a látóterünkbe.
Malevics klasszikus rajz- és festőtanulmányok után egy orosz avantgárd festőcsoportban gyorsan „megmártózott” a fauvizmus, kubizmus és futurizmus stílusirányzataiban, majd 1913-ban következett be a fordulópont munkásságában. Ekkor tervezte meg a „Nap legyőzése” c. futurista opera díszleteit, melyek közt volt egy háttérfüggöny, rajta a legtökéletesebb absztrakt motívum: fehér alapon egy fekete négyzet. Ettől fogva Malevics megszállottan dolgozott az igazi tárgynélküli – azaz absztrakt – művészet, a saját maga által szuprematizmusnak nevezett irányzat megteremtésén. Szerinte a művészetnek nem lehet a tökéletlen földi tárgyak ábrázolása a célja, hiszen azokkal úgyis körül vagyunk itt véve. Amiből hiánya van a világnak, az a tisztaság, a tárgyak terhétől megszabadított, magasabb rendű szellemi tartalom – a művészet feladata ezt elhozni a Földre. Kicsit messianisztikusan hangzik? Igen. De nem idegen ez a hangvétel sem az avantgárd világmegváltó művészeitől, sem hagyományosan nagyon vallásos orosz kultúrától. Malevics maga is szinte mint vallást kezelte a szuprematizmust, tanítványai ingujjukra fekete négyzetet varrtak, saját koporsóját pedig ő maga díszítette szuprematista elemekkel.
Kazimir Malevich (1878–1935): Suprematism (Blue Triangle and Black Square), 1915
Oil on canvas, 66.5 × 57 cm
Stedelijk Museum, Amsterdam
The Polish-born Russian abstract artist dreamed of a form of art composed entirely of perfect geometric shapes—“supremes”—such as squares, triangles, and circles. This is Suprematism. "You could do this too?"—perhaps, but that's not the point. And let’s admit, this painting looks very striking on the wall of Ruben Brandt’s office: the blue triangle seems to "swim into" the black square just like the fish in the room’s surrounding aquarium glide into view.
After receiving a classical training in drawing and painting, Malevich immersed himself in the Russian avant-garde, experimenting with Fauvism, Cubism, and Futurism. But a turning point came in 1913 when he designed the set for the Futurist opera Victory Over the Sun, which featured a backdrop with what he called the most perfect abstract motif: a black square on a white background. From then on, Malevich was consumed by the idea of a truly non-objective—or abstract—art, which he named Suprematism.
In his view, the purpose of art was not to depict imperfect earthly objects—after all, the world is full of them. What is missing, he believed, is purity, a higher spiritual content freed from the burden of the material world. Art’s mission is to bring this to Earth. Sound a bit messianic? Yes. But such a tone wasn’t out of place among avant-garde artists striving to change the world—or within Russia’s deeply spiritual cultural tradition. Malevich even treated Suprematism like a religion: his followers sewed black squares onto their shirt sleeves, and he designed his own coffin with Suprematist elements.