Ruscha, Edward (1935 -): Hollywood hátoldala, 1977 (olaj, vászon, 55,9 cm x 203 cm, Musée d'art contemporain de Lyon). Az amerikai pop-art művész pályája reklámgrafikusként indult, s amikor Los Angelesben a képzőművészet felé fordult, akkor is kiemelten fontos maradt számára szöveg és kép kapcsolata, műveiben rengeteget kísérletezett különböző betűtípusok alkalmazásával, feliratok elhelyezésével. Témáiban szinte sosem szakadt el a tömegkultúra motívumaitól. A Hollywood határában lévő dombok tetején látható feliratot 1968-ban festette meg először, számtalan variációt, szitanyomatot is készítve róla, ekkor született az első hátoldalas, a szöveget visszafelé megjelenítő változat is, de még a '70-es, '80-as években is születtek újabb, más színben, más technikával készült példányok. A Ruben Brandtban a hátoldalas verzió látható a tokiói pop-art-kiállításon.
Hollywood az amerikai film- és szórakoztatóipar semmihez sem fogható ikonikus helye, az „álomgyár”, melynek hol-létét 1923 óta hirdeti a hegyoldalba felállított hatalmas felirat, mely azóta már maga is zarándokhellyé vált, s számos műalkotásban, filmben szerepelt. Ruscha a képi kompozíció kedvéért az eredeti helyszínt kissé megváltoztatva helyezi el a feliratot. A színvilág misztikus-mítikus, kissé eltúlzott hajnali vagy alkonyi fényhatásokat idéz. A szokatlanul elnyújtott formátum a régi szélesvásznú mozifilmekre emlékeztet. A minden kommentár nélkül sokat mondó, rengeteg asszociációt keltő felirat enyhén átlósan húzódik a kép közepe táján, térbeliséget, közeledést vagy távolodást érzékeltetve. „Egy legenda születése” - juthat eszünkbe a földöntúli fényekkel körülvett jelenség láttán. A hátoldalas változat már Ruscha saját művének „önidézeteként” is felfogható, játék nem csak az eredeti témával, hanem az azt ábrázoló, már ismertté vált alkotással is.
Ruscha, Edward (1935–): Back of Hollywood, 1977 (oil on canvas, 55.9 x 203 cm, Musée d'art contemporain de Lyon). The American pop artist began his career as a commercial graphic designer, and even after turning to fine art in Los Angeles, he maintained a deep focus on the relationship between text and image. Ruscha’s works are often experiments with typography, placement, and context—always grounded in the motifs of mass culture. The famed Hollywood sign first appeared in his paintings in 1968, and he went on to produce many variations, including screenprints and altered versions. The reversed-letter “back view” seen in Ruben Brandt, Collector at the Tokyo pop-art exhibition is one such reinterpretation from the 1970s.
Hollywood is the beating heart of American film and entertainment culture—the “dream factory” announced since 1923 by its colossal hillside sign, now itself a cultural pilgrimage site and cinematic icon. For compositional effect, Ruscha often repositions the sign slightly, creating a new, mythic version of the landscape. The color palette in Back of Hollywood evokes an exaggerated twilight or dawn, heightening the sense of spectacle and unreality. The panoramic format calls to mind old widescreen cinema, while the reversed letters stretch across the canvas on a subtle diagonal—suggesting movement, depth, and temporal distortion.
The image seems to glow with an ethereal, near-religious light. "The birth of a legend" might come to mind—yet the legend is already backwards, distant, and unreadable unless deciphered. It is at once iconic and obscure. Ruscha’s flipped version also acts as a self-referential gesture: a visual pun on his earlier works, reflecting on fame, repetition, and image saturation. It plays not only with the subject (Hollywood), but with the already-iconic image of Hollywood—a key pop-art move that Ruben Brandt, Collector also echoes in its dense web of art-historical quotations and layered meanings.