Manet, Édouard (1832-83): Olympia, 1863. (olaj, vászon; 131x190cm), Musée d'Orsay, Párizs. A Franciaországban induló modern festészeti „forradalom” egyik alapműve, mely klasszikus mintaképet követ, ugyanakkor provokálóan újszerű, Ruben Brandtot sem hagyja nyugodni. Ez az a kép, amelyet páciensei elsőként, „önszorgalomból” lopnak el számára, mondván: „Hadd birtokolja a problémát!”.
A meztelen női test kezdetektől fogva témája a művészetnek. Manet műve azonban, amelyet 1865-ben mutatott be a párizsi Szalonban, mind a közönség, mind a műkritikusok körében óriási felháborodást keltett – mintha nem láttak volna még ilyet. Vajon miért? Hiszen Manet még a számára oly kedves klasszikus reneszánsz festő, Tiziano Urbinói Vénuszának kompozícióját, testtartását is megidézi. Csak éppen saját korába helyezi azt. A festmény nem egy szoborszerű, megközelíthetetlen eszményt ábrázol, mint amilyen az európai festészetben számtalanszor megjelenő szépség- és szerelemistennő Vénusz alakja, akit csak messziről csodálhatunk. Olympia egy hús-vér nő, akiben a korabeli kiállításlátogatók rögtön felismerhették Manet kedvenc modelljét és állítólagos szeretőjét, Victorine Meurent, s – a nyakát díszítő kis masniból - az is egyértelmű volt számukra, hogy a hölgy ezúttal egy kurtizánt jelenít meg, aki talán épp következő látogatóját várja (a virágcsokor már meg is érkezett). S mindeközben szemérmetlenül, kihívóan, s már-már fennsőbbrendű hidegséggel néz a szemünkbe. Itt most nem mi csodáljuk őt, hanem mi vagyunk szemügyre véve. Zavarbaejtő. „Erkölcstelen”- mondták róla. Szerinted ő mit válaszolna erre, ha megszólalna? Ruben Brandtnak volt olyan „szerencséje”, hogy valóban megszólította a hölgy, meghívta magához Párizsba. Ott aztán akcióba lépett a felborzolt hátú fekete macska, akit Manet a Tiziano Vénuszának lábánál összegömbölyödő fehér kutyus helyére festett. Szerinted milyen különbség van a két állat - a macska és a kutya – által keltett asszociációk között? Figyeld meg, hogy a filmben mikor és hol jelenik még meg a macska-motívum?
Édouard Manet (1832–1883): Olympia, 1863
(oil on canvas, 131 × 190 cm, Musée d’Orsay, Paris)
A foundational work of modern painting—simultaneously referencing tradition and defying it. In Ruben Brandt, Collector, this is the painting Ruben’s patients steal of their own accord, saying: “Let him own the problem.”
From the beginnings of art history, the female nude has been a central subject. So why did Olympia, exhibited in the 1865 Paris Salon, cause such a scandal—far beyond anything its Renaissance predecessors ever provoked?
At first glance, the painting recalls Titian’s Venus of Urbino—same reclining pose, same confident gaze. But Manet places his model not in a mythic or idealized past, but in his own modern-day Paris. Olympia is no goddess: she is flesh and blood, identifiable to contemporary viewers as Manet’s favorite model and rumored lover, Victorine Meurent. The black ribbon around her neck, the orchid in her hair, the bracelet, slippers, and especially the bouquet (delivered by the Black maidservant)—all coded signs of her being a courtesan awaiting a client.
Her body is pale and boldly lit, painted in flat tones without the idealized soft contours of classical painting. But the real transgression lies in her gaze: cool, direct, unashamed. She is not there for us to consume—she sees us. The power dynamics are inverted, and viewers of the time found it profoundly unsettling. “Immoral,” they said. What might Olympia reply today?
In Ruben Brandt, Olympia does speak—inviting the psychiatrist to Paris in a dream, where her black cat (painted in the place of Titian’s faithful white dog) snarls and leaps into action. The cat's arched back and glowing eyes turn the familiar nude scene into a suspenseful standoff. Symbolically, the white dog in Titian’s painting represents loyalty and domesticity. Manet’s black cat? Sensuality, danger, independence. Where the dog sleeps, the cat is alert. Watchful. Predatory.
And that cat keeps appearing. Where else in the film do you notice its silhouette? And when it shows up—what mood or tension does it bring?