Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Marguerite Khnopff portréja / remake: Milorad Krstić

Portrait of Marguerite Khnopff / Fernand Khnopff

Fernand Khnopff Marguerite Khnopff portréja

Khnopff, Fernand (1858-1921): Marguerite Khnopff  portréja, 1887 (olaj, vászon, 96 x 74,5 cm) Museés Royaux des Beaux-Arts de Belgique, Brüsszel. A belga szimbolista művész nővéréről készített portréja a festő sajátos, titokzatosan elzárkózó nőideálját jeleníti meg. A fehér ruhás, tekintetével a kontaktust kerülő, kissé félszeg lányalak a Ruben Brandtban egy magyar vidéki házban tűnik fel, ahol hallja, de nem nagyon érnek el hozzá a nagyvilág eseményeiről, pl. a műkincsrablás-sorozatról szóló hírek.

Fernand Khnopff imádott és portréalanyaként többször is megfestett nővérével élt együtt. Ez az egész alakos képmás volt magának az alkotónak is kedvenc műve, melytől haláláig nem akart megválni, brüsszeli otthonuk „kék szobájának” fő dísze volt, a festő legkedvesebb munkáit és reprodukcióit őrző szentélyszerűen berendezett térben. Ez az ünnepélyesség, csak a beavatottak számára hozzáférhető titokzatosság, művészet és vallás közelítése általában is jellemző volt a szimbolizmusra. Ezen a képen az állig zárt ruhát s még hosszú kesztyűt is viselő fiatal nőalak csukott ajtó előtt áll. Minden személyes megmutatkozás, kitárulkozás lehetősége kizárt. Különös hatást kelt az, ahogy a nő hozzánk közel, a kép közvetlen előterében áll, az ajtókeret által is kiemelt alakja a nézői tekinteteknek ki van szolgáltatva, ugyanakkor kapcsolatba lépni nem lehet vele: fejét elfordítja, tekintete kikerüli a miénket. A portrékon általában oly fontos kezek, melyek szintén a személyiségről árulhatnának el valamit, szintén rejtve vannak: a jobb kéz kesztyűben, ernyedten lóg a test mellett, a bal kéz kissé természetellenesen megfeszülve nyúlik át a háta mögött, s kapaszkodik a jobb könyökbe. Mintha saját magát fogná le, vagy rejtegetne valamit. Milyen titok lappang itt?

 

Khnopff, Fernand (1858–1921): Portrait of Marguerite Khnopff, 1887 (oil on canvas, 96 x 74.5 cm, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique, Brussels). This portrait by the Belgian Symbolist artist depicts his sister and represents his distinctive, mysteriously withdrawn ideal of femininity. The white-clad, shy young woman avoids direct eye contact, embodying a distant, introverted presence. In Ruben Brandt, Collector, a reimagined version of the painting appears in a rural Hungarian home, where news of the global art heist barely seems to register.

Fernand Khnopff, who was deeply devoted to his sister and painted her several times, lived with her for much of his life. This full-length portrait was the artist’s personal favorite—so much so that he refused to part with it, and it remained the centerpiece of the “Blue Room” in his Brussels home, a sanctum-like space that housed his most cherished works and reproductions. This sense of solemnity, secrecy, and the spiritual elevation of art was typical of Symbolism, which often sought to blur the line between art and religion.

In the painting, Marguerite stands before a closed door, dressed in a high-necked gown and long gloves—her entire body sealed off from any gesture of openness. There is a haunting paradox in how she stands so close to us, in the immediate foreground, framed by the doorway and fully exposed to our gaze—yet she avoids all connection. Her head is turned away, her eyes refuse to meet ours. Even her hands, so often key elements in portraits for revealing personality, are concealed or obscured: her right hand hangs limply at her side, gloved; her left reaches behind her back in an oddly tense pose, grasping the opposite elbow—as if restraining herself or hiding something.

What secret lingers in this silence?