Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Look!, 1964 / remake: Milorad Krstić

Look!, 1964 / Joe Tilson

Joe Tilson Look!, 1964

Tilson, Joe (1928- ): Look!, 1964 (olaj, akril, furnérlemez, 187 x 195 x 7,6 cm, Walker Art Center, Minneapolis). Tilson az angol pop-art egyik legnevesebb alkotója, aki a médiából átvett képanyag és a sokszorosító technikák használata mellett mindvégig megőrizte a műalkotás kézműves-jellegét is. Ez a műve a filmbeli tokiói pop-art-kiállításon függ a falon, de a szemüveges szempárra (vagy annak egyikére) való ráközelítéssel sok más helyen is találkozhatunk a filmben, amelyben szemekből igazán nincs hiány.

A szobrászat és festészet határán alkotó művész a '60-as években háromdimenziós, festett fa-képeket (reliefeket) készített, amelyeken – a reklám célú képekhez vagy plakátokhoz hasonlóan - gyakran szerepelnek feliratok. „Look” - „Nézz!/Nézd!” olvasható ragasztott betűkkel a fekete-fehér fotó alapján készült szem alatt, bár az angol szó így írásjel nélkül azt is jelentheti, hogy „tekintet”. A nézés és látás a képző- és filmművészet alapmotívuma. A reneszánsztól fogva születtek olyan alkotások, melyek az érzékelésnek és megismerésnek erre módjára reflektáltak. Ide tartoznak a tükröt, tükörképet tartalmazó festmények, a szem becsapására törekvő illuzionisztikus barokk alkotások vagy épp a nagyítással játszó pop-artos munkák. Tilsont ebben a korszakában érdekelte a klasszikusnak nevezhető téma, hiszen 5 darabból álló „Érzékszervek” sorozatot is alkotott (ennek egyik darabja pont a budapesti Ludwig Múzeumban található).  A „Look” c. alkotás nagy mérete, a kettő helyett egy szem látványa, a pupillán is végigvonuló fekete-fehét csíkozás elidegeníti a testtől és a személyiségtől a szemet. Ismerős pop-artos hatás ez, ilyenkor elkezdhetjük másként látni az ismerős dolgokat. Például a szemüveget (és a szemet) is inkább tükörnek – a Ruben Brandt-beli verzión élnek is ezzel a lehetőséggel az alkotók: egy kalapos nőalak „ül a tekintetben”.