Dürer, Albrecht (1471-1528): Endres Dürer képmása 1514, (ezüstceruza és toll, papír, 29,6 x 21 cm) Albertina, Bécs. A német reneszánsz festészet nagymestere jelentős grafikai életművet is maga után hagyott. Ez a rajz ötvösként dolgozó öccsét ábrázolja, filmbéli átalakított verziója a Musée d'Orsay falán látható.
A budapestiek számára ismerősen cseng az „Ajtósi Dürer” név a Városliget melletti utcanévről, de nem biztos, hogy mindenki tudja, hogy Ajtós egy ma már nem létező, békés megyei falu volt, ahol Dürer apja, az idősebb Albrecht született. Innen vándorolt ki aztán Nürnbergbe, s németesítette a nevét „Dürer”-re (Tür/Dür=”ajtó”), s apjától örökölt mesterségét továbbvive itt nyitotta meg ötvösműhelyét. 18 gyermekéből csak hárman élték meg a felnőttkort, mindhárman művészek lettek. Az ifjabb Albrecht lett a leghíresebb – a német reneszánsz festészet legnagyobb mestere. Ő is apja műhelyében kezdte művészi tanulmányait, s ez látszik is aprólékos, precíz rajztechnikáján. A mesteremberi alázatot azonban maga mögött hagyva ő már igazi öntudatos reneszánsz művész, aki tudatosan dolgozott saját hírnevének építésén is. Műveit mindig ellátta a jellegzetes AD monogrammal, s bőven feliratozta is. Jelen portrén is minden információt megtalálunk – 1514-ben készült, s a művész öccsét ábrázolja 30 éves korában. Dürer kétszer is járt Itáliában, jól ismerte a reneszánsz eredményeit s ő maga is számtalan rajzzal, vázlattal és tanulmánnyal járult hozzá az emberi arányok kutatásához, az emberábrázolás tökéletesítéséhez. Ez a háromnegyedprofilos portrérajz gyönyörű fény-árnyék tónusokkal, leheletfinom vonalakkal jeleníti meg a karakteres fiatalembert.
Dürer, Albrecht (1471–1528): Portrait of Endres Dürer, 1514 (silverpoint and pen on paper, 29.6 x 21 cm, Albertina, Vienna). The great master of German Renaissance painting also left behind an important graphic oeuvre. This drawing portrays his younger brother, Endres, who worked as a goldsmith. A transformed version of the portrait appears on the wall of the Musée d'Orsay in Ruben Brandt, Collector.
Budapest residents may recognize the name “Ajtósi Dürer” from a street near the City Park, but not everyone knows that Ajtós was a now-lost village in Hungary’s Békés County, where Dürer’s father—also named Albrecht—was born. He later emigrated to Nuremberg, Germanized the family name to “Dürer” (Tür/Dür meaning “door”), and established a goldsmith’s workshop there, continuing the family craft. Of his 18 children, only three survived into adulthood, all of whom became artists. The younger Albrecht would become the most renowned of them all—the leading figure of German Renaissance painting. He began his artistic training in his father’s workshop, which is evident in his meticulous, precise drawing technique. But Dürer surpassed the humble craftsman model, becoming a self-aware Renaissance artist who actively cultivated his reputation. He signed his works with his distinctive AD monogram and often included inscriptions.
This portrait contains all the key details: it was drawn in 1514 and depicts the artist’s younger brother at age 30. Dürer traveled twice to Italy and was deeply familiar with the achievements of the Renaissance. He contributed greatly to the study of human proportions and the perfection of portraiture through countless sketches and anatomical studies. This three-quarter-profile drawing, with its delicate shading and exquisitely fine lines, captures the young man’s striking features with remarkable sensitivity.