Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Jó Antal lotharingiai herceg portréja / remake: Milorad Krstić

Jó Antal lotharingiai herceg portréja / ifj. Hans Holbein

ifj. Hans Holbein Jó Antal lotharingiai herceg portréja

Holbein, Hans ifj. (1497-1543): Jó Antal lotharingiai herceg portréja 1543 k., olaj, tölgyfa, 51 x 37 cm, Staatliche Museen, Berlin. A német reneszánsz talán legnagyobb portréfestőjének alkotása, aki a bázeli polgárok, humanista tudósok és a pökhendi és hiú VIII. Henrik angol király tetszését is maradéktalanul elnyerte műveivel. Egyszer „hibázott”: amikor a király már annyira megbízott benne mint udvari festőjében, hogy 4. feleségét, Klevei Annát Holbein portréja alapján választotta ki, a személyes találkozáskor azonban nagy csalódás érte, s csalással vádolta Holbeint. Attól fogva nem is festhetett több feleségjelöltet. De mást igen. Jó Antal portréja bekerült Ruben Brandt gyűjteményébe.

Szerinted milyen a jó portré? Élethű? És az mit jelent? A külső vonásokat adja vissza a festő a lehető legprecízebben vagy a belső tulajdonságok, a karakter érvényre jutása érdekében torzíthat és akkor akár „igazibb” lesz a festett portré, mint egy a valóságot elvileg könnyebben visszaadó fénykép? Mit ad hozzá a környezet, a ruha, a testtartás, a színek a modell személyiségéhez? Olyan kérdések ezek, amiket nyilván Te is mérlegelsz, amikor posztolsz magadról egy képet. A reneszánsz az az időszak, amikor a tehetősebb embereknek fontos lett, hogy „posztoljanak” magukról, azaz megörökítsék magukat – egyéniségüket, pozíciójukat, elért javaikat környezetük és az utókor számára. Ifj. Hans Holbein, akinek már az apja is híres festő volt, megtalálta azt a módot, amellyel portréi egyszerre objektív, precíz tükrei a valóságnak, ugyanakkor a személyiség is finoman érzékelhető, annak elsősorban pozitív vonásaival. Nézd meg Jó Antal portréján, hogy szinte minden egyes szakállszőr, őszülő hajszál kivehető, még sincs az az érzésünk, hogy elveszik a portré a részletekben. A képkivágás, a Holbeintól meglehetősen szokatlan, nagyon közeli nézet ad egyfajta tömörséget a férfiaalaknak, a homogén szürke háttér, bármifajta környezetre utaló elem nélkül,a lényegre – az arcra – irányítja a figyelmet, amelynek meleg fényeit erősíti a kép alján látható, gyönyörűen megfestett vörös ruhaujj. Szóval milyen ember lehetett ez a jó Antal? És nézd meg a filmben erősen átalakított portréját!