Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Girlie (Csaj), 1970 / remake: Milorad Krstić

Girlie (Csaj), 1970 / Rivers, Larry (1923-2002)

Rivers, Larry (1923-2002) Girlie (Csaj), 1970

Rivers, Larry (1923-2002): Girlie (Csaj), 1970 (szitanyomat, kollázs, fémes papír, 75,6 x 45,7 cm, Tate Gallery, London). Az amerikai képzőművész, jazz-zenész, filmrendező és alkalomadtán filmszínész már a pop-art irányzatának kezdeteinél jelen volt a New York-i művészeti életben, az elsők között használta fel a kommersz, fogyasztói kultúra tárgyait (pl. csomagolásokat, bankjegyeket) alkotásaiban. Girlie c. képének átalakított verziója a tokiói pop-art-kiállításon tűnik fel, ahol a lány kihívó gesztusa inkább rémületre változik, ami nem csoda, ha figyelembe vesszük micsoda „performansznak” a tanúja.

Az absztrakt expresszionizmusban iskolázott Rivers figurális műveiben is mindvégig megőrizte a „művész keze nyománt”, személyes gesztusait őrző expresszív ecsetkezelést és rajztechnikát. Ő sosem lett az a fajta pop-art-művész, aki örömmel elmerül és válogat a média által sematizált és mechanikusan előregyártott képelemek között. Témái közt előkelő helyet foglal el a szexualitás, annak tabudöntögető, határsértő megjelenítése (pl. tinédzser lányainak testi változását dokumentáló videók, melyek a lányok tudta nélkül készültek, ezért ők meg is tiltották azok publikálását). „Girlie” c. művén a háttér vázlatosan felskiccelt kanapéja előtt kollázsként jelenik meg a cipőben, harisnyában és kesztyűben, fehérnemű nélkül, nyíltan felkínálkozó pózban álló lány. A közeli nézőpont, a csábítóan ránk irányuló tekintet nem engedi, hogy félrenézzünk, kitérjünk előle. A barna-rózsaszín-fehér bőrrel való játék, a különböző színű felületek váltakozása „szétszedi” a testet és a látványt, elbizonytalanít, hogy mit is látunk: meztelenséget vagy ruhaanyagot, fekete vagy fehér lányt, hús-vér nőt vagy papírdarabokból összeragasztott „plakátlányt”?