Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Turisták II., 1988 / remake: Milorad Krstić

Turisták II., 1988 / Duane Hanson

Duane Hanson Turisták II., 1988

Hanson, Duane (1925-1996): Turisták II., 1988 (poliészter, üvegszálak, ruhadarabok, táskák stb.), Collection Hanson, Davie, Florida. A pop-arton belül a hiperrealizmust a szobrászatba bevezető amerikai művész az amerikai társadalom hétköznapi típusait ábrázolta megtévesztően valószerűen. A Turisták a Ruben Brandtban a chicagói repülőtéren tűnnek fel, lehet, hogy épp európai körútjukról térnek haza...

Te is jártál már úgy, hogy egy múzeumban a szemed sarkából a teremőr székét, vagy netán magát a teremőrt is műalkotásnak vélted? Ha Duane Hanson-szoborral találkozol, garantáltan megtörténik ilyesmi, hiszen a szobrász pont arra törekszik, hogy egy pillanatra ne tudjuk, hogy műalkotást vagy egy hétköznapi embert látunk. Aztán amikor rájövünk, hogy műalkotással van dolgunk, csak ámulunk, hiszen még a szőrszálak is valószerűen vannak megalkotva – ez a hiperrealizmus. Hogy nagyobb legyen a zavar, az alakok öltözéke, tárgyai viszont tényleg valóságosak. A Turisták esetében még nehezebb a valóság és az azt másoló művészet elkülönítése, hiszen múzeumi környezetben nagyon is hihető az ácsorgó turisták jelenléte. A kiállítás látogatójaként magunkra ismerhetünk vagy éppen remélhetjük, hogy mi azért mégsem ilyenek vagyunk, hiszen Hanson szobrai nem túl pozitív fényben tüntetik fel az amerikai társadalom hétköznapi szereplőit. Rólunk vajon milyen szobor készülne?