Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Nő bevásárlókocsival, 1969 / remake: Milorad Krstić

Nő bevásárlókocsival, 1969 / Duane Hanson

Duane Hanson Nő bevásárlókocsival, 1969

Hanson, Duane (1925-1996): Nő bevásárlókocsival, 1969 (poliésztergyanta, üvegszálak, ruhadarabok és bevásárlókocsi árukkal, az alak 166 cm magas) Aachen, Ludwig Forum für Internationale Kunst. Az amerikai szobrász a pop-arton belül a hiperrealista irány képviselője, s mint ilyen a megtévesztésig élethűen ábrázolja az amerikai „átlagembert”. Műanyag, festett szobraihoz valódi ruhadarabokat, tárgyakat használ kiegészítőként – pl. egy bevásárlókocsit, amely a tokiói pop-art kiállításon jól jön Ruben Brandtnak, amikor üldözőire tudja gurítani.

Mint szinte minden pop-art alkotás, Duane Hanson szobrai is a hétköznapi valóság és a művészet határainak összemosásával játszik. És valóban, a talapzat nélkül, életnagyságban ábrázolt figurák, akiket Hanson a kiállítóterekbe állított, egy az egyben az 1960-70-es évek amerikai életének szereplői – zavarbaejtő „háromdimenziós tükröt” tartanak a kiállításlátogatóknak. Persze nem biztos, hogy a hajcsavarókkal bevásárolni leugró, csak „Supermarket Lady”-nek becézett háziasszony annak idején bement volna egy kortárs galériába, hiszen több, mint 70 árucikkel telepakolt bevásárlókocsija alapján, úgy tűnik, inkább a fogyasztói kultúrának hódol. Annál megdöbbentőbb és viccesebb a hatás, amikor művészeti közegben találkozunk vele, s magabiztos nyugodtsággal álló alakja a klasszikus emlékművek időtlenségére emlékeztet, a profán tárgyi kiegészítők azonban rögtön ironikussá is teszik az ábrázolást. Érdekesség, hogy Hanson némely szobrán már a szobrász életében kisebb javításokat kellett végezni, ilyenkor ő előszeretettel használta ki az alkalmat, hogy az arcbőrükön kis „öregítő festést” alkalmazzon, hogy az élethűség az idő múlásának érzékeltetésére is vonatkozzon. Az alkotó halálával azonban ez a lehetőség lezárult, onnantól szobrai valóban a 20. század második fele amerikai „kisemberének” emlékműveivé váltak.