Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Fej kék árnyékkal / remake: Milorad Krstić

Fej kék árnyékkal / Lichtenstein

Lichtenstein Fej kék árnyékkal

Lichtenstein, Roy (1923-1997): Fej kék árnyékkal, 1965 (festett kerámia, 38 cm magas, Nasher Sculpture Center, Dallas). Az elsősorban festőként ismert amerikai pop-art művész három dimenziós alkotásokkal is kísérletezett. Ez híres kerámia fejsorozatának egy darabja, amely „kétoldalas” színezése folytán igazán alkalmas arra, hogy a Ruben Brandt-féle „megkettőzött” világ számára átalakítsuk. A filmbeli tokiói pop-art kiállításon meg is lehet nézni, hogy mi lett belőle...

A festészeti munkásságával párhuzamosan Lichtenstein folyamatosan kipróbálta magát a szobrászat területén is – bár ilyenkor is inkább „festőként gondolkozott” - szobrai általában a festményein szereplő alakok, motívumok három dimenziós változatai. Ahogy képeihez a kommersz művészetből (képregényekből, reklámfotókból) választott magának alapanyagot, úgy a '60-as években alkotott kerámiafejeihez a műterme közelében lévő kalapüzemben talált próbafejek adták az inspirációt. A szőke, fekete vonalakkal és a három alapszínnel (kék, sárga, piros) kifestett porcelánfej valóban Lichtenstein képregény-lányainak 3D-s verziója, amelyen tónusozásra ugyanúgy a nyomdatechnika rasztrepontjait használja. Festményein nincsen árnyékolás, a szobron viszont – ahol alapvetően nem kellene árnyékot festeni, hiszen térbeli tárgyként eleve rendelkezik természetes árnyékkal – van. Így a körbejárhatóság ellenére mégis mintha csak egy, árnyékai által rögzített nézőpontból lehetne nézni az arcot, amely ezáltal élénksége mellett is veszít életszerűségéből. Már megint a pop-art zavarba hozó játéka.