Kiss István (1927-97): A Tanácsköztársaság emlékműve, 1969 (bronz, 8 m magas), Budapest Szoborpark. Az 1919-es Tanácsköztársaság 50. évfordulójára készült hatalmas emlékmű egykor a Dózsa György út „Felvonulási tér”-ként ismert (ma 56-osok tere) részén állt, 1992 óta pedig a rendszerváltással letűnt kor kommunista emlékműveinek „skanzenjében”, a XXII. kerületi szoborparkban található. A Ruben Brandtban John Cooper lakásának falán láthatjuk azt a fényképet, amelyen a volt CIA-ügynök az emlékmű előtt pózol.
Képzeljük el a szinte eszelős lendülettel rohanó, üvöltő és zászlót lobogtató hatalmas alakot, amint a Városligetből kirontva „robban be a térre” amelyen a szocializmus tömegrendezvényeit tartották, s ahol a téren álló Lenin-szoborral együtt az volt a feladata, hogy ideológiai szempontból is megfelelő állandó díszletként szolgáljon. Kissé félelmetesen és idegenül hatott. Kiss István, a szocializmus kedvelt és sokat foglalkoztatott emlékműszobrásza ehhez a művéhez Berény Róbertnek a rendkívül ismert, „Fegyverbe!” felkiáltással ellátott, Tanácsköztársaság-korabeli plakátját használta. Túlzottan is ragaszkodott azonban a kiváló expresszionista grafikai előképhez, s így a szobor is őriz valamit a kétdimenziósságból, mintha csak egy nézetből „működne” igazán. A harciasság egyébként indokolt, hiszen magáért az emlékmű helyéért is állandó „vetélkedés” zajlott a téren: eredetileg itt állt a Tanácsköztársaság legyőzésének emlékére, közadakozásból emelt, 1931-ben felszentelt Regnum Marianum templom, melyet Rákosi Mátyás 1951-ben lebonttatott. Szimbolikusan is fontos, hogy pont ide helyezték spirális – szintén a lendületet erősítő - talapzatra a Tanácsköztársaságot dicsőítő emlékművet, végül ennek 1992-es elszállítása után az ottmaradt talapzatra emelték a Regnum Marianum templomra emlékező keresztet. Szép példája a közterek politikai rendszereket követő változásának.
Kiss István (1927–1997): Monument to the Hungarian Soviet Republic, 1969 (bronze, 8 m tall), Memento Park, Budapest. This massive monument was created for the 50th anniversary of the 1919 Hungarian Soviet Republic. Once standing on Dózsa György Road’s “Parade Square” (now 56ers’ Square), it was moved in 1992 to Memento Park in Budapest’s 22nd district—a kind of open-air museum for communist-era statues removed after the regime change. In Ruben Brandt, Collector, we see a photograph of former CIA agent John Cooper posing in front of it, hanging on the wall of his apartment.
Picture the enormous figure charging forward with almost frenzied momentum—screaming, waving a flag—as it bursts from City Park into the square where socialist mass rallies were once held. Alongside the now-removed Lenin statue, its purpose was to serve as a permanent ideological backdrop. The monument had a slightly menacing, alien feel. István Kiss, a favored and frequently commissioned sculptor of the socialist era, based the work on a famous poster by Róbert Berény from the Soviet Republic period, featuring the slogan “To Arms!” But his adherence to the dynamic, expressive graphic source was so strict that the sculpture retained a certain two-dimensionality, as if it only “works” from a single viewpoint.
The aggressive posture was fitting, given the symbolic struggle for the very space the statue occupied. Originally, the site was home to the Regnum Marianum Church—built through public donations to commemorate the defeat of the Soviet Republic and consecrated in 1931. This church was demolished by order of Mátyás Rákosi in 1951. Placing the monument glorifying the Soviet Republic precisely on that spot—and atop a spiral pedestal that further emphasized the motion—was a pointed symbolic act. When the monument was removed in 1992, a cross commemorating the demolished church was erected on the remaining base. A striking example of how public spaces shift with political regimes.