Knapp, Pascal: Cow-parade, 1998- A világ egyik legnagyobb „public-art”, azaz közművészeti eseménysorozata, amely során a világ számos nagyvárosában üvegszálas gyantából öntött, realisztikusan megformált, majd civilek és művészek által egyedien dekorált tehénszobrok lepték el több hónapra a legforgalmasabb köztereket, közlekedési csomópontokat, kulturális intézményeket. Budapesten, akárcsak Párizsban 2006-ban jártak a tehenek. A filmben a párizsi autósüldözés közben kerülgeti, ill. zökkenti ki nyugalmából Kowalski és Mimi a békésen legelgető „street-art” feliratú tehenet.
A public-art és street-art célja is hasonló számos avantgárd irányzatéhoz vagy a pop-arthoz: a művészetet, a kreatív energiákat kiszabadítani a múzeumok és galériák „börtönéből” és közelíteni az emberek mindennapjaihoz. A „public-art” a köztereket foglalja el és keresi a lehetőségeket közösségek megmozgatására, közösségi célok támogatására is. E gondolat jegyében pattant ki 1998-ban a svájci Pascal Knapp szobrászművész fejéből egy turizmusélénkítő program keretében az ötlet: Zürich városába telepíteni az alpesi vidék (és persze a lila tejcsokoládé!) szimbólumának tekintett teheneket. Három prototípust alkotott meg: egy sétáló, egy legelő és egy félig összegömbölyödve heverésző állatot, amelyek testén aztán nagy felületek kínálkoztak az alkotói fantázia számára. A tehenek adta lehetőséggel aztán a különböző városok és alkotók különböző módokon éltek: önreklám, üzleti lehetőség, provokáció, magasművészet, rendszerkritika egyaránt megjelentek a jámbor jószágokon. Az biztos, hogy hónapokig részei lettek a városképnek, bezséltek róluk, utálták és szerették őket, majd az esemény végén rendszerint jótékony célra árverezték el őket.
Knapp, Pascal: CowParade, 1998–
One of the world’s largest public art events, CowParade features life-sized cow sculptures made of fiberglass resin, realistically shaped and uniquely decorated by artists and members of the public. These sculptures temporarily take over high-traffic urban spaces—public squares, transit hubs, and cultural landmarks. In Ruben Brandt, Collector, during the Paris car chase, Kowalski and Mimi dodge (or bump into) one such peaceful, grazing cow marked with the words “street art.”
Both public art and street art share goals with many avant-garde movements and with pop art: to liberate art and creative energy from the “prisons” of museums and galleries and bring it into people’s daily lives. Public art occupies urban spaces and seeks to engage communities and support collective causes. In this spirit, Swiss sculptor Pascal Knapp came up with the CowParade concept in 1998 as part of a tourism promotion initiative in Zurich. He designed three cow prototypes: one walking, one grazing, and one curled up—each offering broad surfaces for imaginative decoration.
Cities and artists around the world have embraced these cows in diverse ways: as self-promotion, commercial opportunity, provocation, fine art, or political critique—all expressed through these gentle animals. For several months, the cows became part of the cityscape—talked about, loved, and hated—and at the end of each event, they were typically auctioned off for charitable causes. In 2006, the CowParade came to Budapest as well as Paris.