Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Institut de France / remake: Milorad Krstić

Institut de France / Párizs

Párizs Institut de France

Az Institut de France az „irodalom, művészetek és tudományok védelmezőjeként” 5 akadémiát és kb. 1000 gyűjteményt, múzeumot, alapítványt és kastélyt működtet és fog össze. A mai intézmény alapítását 1795-re datáljuk, amikor 5 francia akadémia összeolvadásából létrehozták az Institut de France-t. Az épület korábban iskolaként működött, ahol a Franciaországhoz csatolt tartományokból érkező diákok képezhették magukat. Alapítója Mazarin kardinális, XIV. Lajos minisztere volt. Az építész, Louis Levau az épp bővítés alatt álló Louvre palotával szembe, a Szajna túlpartjára tervezte az épületet, hogy a Napkirály csodás kilátásban gyönyörködhessen. A két intézmény közelsége Levau-nak is kapóra jött, hiszen mindkét építkezés munkálatait ő irányította.

A Louvre közelsége a film belevaló tolvajának, Miminek is fontos, ő ugyanis Kleopátra legyezőjével a kezében fut a múzeumtól az Institut de France irányába. A két intézményt a Pont des Arts nevű gyaloghíd köti össze. Mimi és Kowalski némi autós üldözés után keveredik ide a film elején. A nagy múltú Francia Intézetig azonban el sem jutnak: Mimi a híd közepén egy a Szajnán úszó teherhajóra veti magát. Kleopátra legyezőjével a kezében.

 

Institut de France

As the “guardian of literature, arts, and sciences,” the Institut de France oversees five academies and nearly 1,000 collections, museums, foundations, and châteaux. The institution, as we know it today, was established in 1795 through the merger of five French academies. Before that, the building served as a school where students from newly annexed French provinces could study. Its founder was Cardinal Mazarin, minister to Louis XIV. Architect Louis Le Vau designed the complex directly across the Seine from the expanding Louvre Palace—allowing the Sun King to enjoy a magnificent view. The proximity of the two institutions also worked out conveniently for Le Vau, who was overseeing construction on both.

That closeness is helpful to Mimi as well—the film’s daring thief sprints from the Louvre toward the Institut de France with Cleopatra’s fan in hand. The two buildings are linked by the pedestrian bridge Pont des Arts. Mimi and Kowalski end up here after a chaotic car chase early in the film. But they never make it all the way to the historic French Institute: at the midpoint of the bridge, Mimi dives onto a passing barge on the Seine—still clutching Cleopatra’s fan.