Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Bisevo villa/Casa Malaparte / remake: Milorad Krstić

Bisevo villa/Casa Malaparte / Capri

Capri Bisevo villa/Casa Malaparte

Capri keleti partján, egy tengerbe nyúló sziklán egy magányos ház áll. A civilizációtól teljesen el van zárva, csak gyalogosan vagy csónakkal lehet megközelíteni. Pontosan ez volt Curzio Malaparte, a híres olasz író vágya, amikor Adalberto Libera építésszel 1937-ben megterveztette a házat. Vörösre festett falai, egyszerű tömege és a tetőteraszra vezető tekintélyes lépcsősor rideg, de monumentális hatást kölcsönöz a villának.

Egy ilyen elszigetelt, nehezen megközelíthető épület tökéletes főhadiszállás a csapatnak! A filmben a Casa Malaparte ihlette Ruben tengerparti villáját. Itt aztán nyugodtan lehet festménygyűjtésbe fogni! Pláne ha az ember ellopja a képeket. A villa belső kialakítása is hasonló az eredeti épületéhez. Adott a nagy fehér falfelület, ahová Rubenék a műveket akasztják fel, és a mellette futó lépcső is megvan a Casa Malaparte-ban.

A modern olasz építészet eme remekműve Jean-Luc Godard filmrendezőt is megihlette, aki itt forgatta a Megvetés című film egyes jeleneteit. Talán sokaknak vésődött a memóriájába a tetőteraszon meztelenül (pardon: egy könyvvel a popsiján) napozó Brigitte Bardot alakja.

 

Casa Malaparte

On the eastern coast of Capri, perched on a rocky promontory jutting into the sea, stands a solitary house—completely cut off from civilization, reachable only by foot or boat. That was exactly the desire of Curzio Malaparte, the famed Italian writer, when he commissioned architect Adalberto Libera to design the house in 1937. With its red-painted walls, stark geometric form, and dramatic staircase leading to the rooftop terrace, the villa exudes a cold yet monumental aura.

Such an isolated, hard-to-reach structure makes the perfect hideout for the team in the film. Ruben’s seaside villa is clearly inspired by Casa Malaparte—a place ideal for quietly amassing an art collection, especially when the pieces are stolen. The villa’s interior closely resembles that of the original house as well: a large, blank white wall where Ruben and his crew hang the artworks, and the adjacent staircase—just like the one in Casa Malaparte.

This masterpiece of modern Italian architecture also captivated director Jean-Luc Godard, who filmed scenes of Contempt (Le Mépris) here. Many viewers surely remember Brigitte Bardot sunbathing nude on the rooftop terrace—save for a strategically placed book.