318,9 méteres magasságával a Chrysler Building „csak” a negyedik legmagasabb felhőkarcoló New Yorkban. Igaz, 1930-as megépítését követően 11 hónapig a világ legmagasabb épülete volt, ekkor a közelben épülő Empire State Building átvette tőle ezt a címet.
Le Corbusier így foglalta össze briliáns módon a Chrysler Building lényegét: „forró jazz acélra és téglára” – ebben rögtön benne is van az épület három legfontosabb vonása, acél, tégla és a formák egyedi összhangja. A Chrysler Building New York látképének az egyik legmeghatározóbb épülete, art deco fáklyaként ragyog a város fölött. Megrendelésének körülményei tökéletesen visszaadják a kor építészetének szellemiségét: adott egy iparmágnás, egy megalomán terv és a hajsza a magasságért. Ez a képlet mintegy 50 éven át jellemezte New York-ot.
A felhőkarcolót Walter Chrysler rendelte meg William Van Alen építésztől, kérésére mind külső megjelenésében, mind a belső dekorációt tekintve a geometrikus formák a dominánsak. A homlokzat meghatározó eleme az épületet lezáró, egyre hátrébb ugratott ívekből álló korona. Walter Chrysler „a világ legmagasabb épülete” címért még egy kis furfangtól sem riadt vissza. Van Alen eredetileg nem tervezett antennát a toronyház tetejére, az építtető kérésére azonban menet közben módosította a terveket. Az antennát 4 darabban szállították oda, hogy ne keltsen feltűnést. Így nem csak a new york-iakat lepték meg, hanem az Empire State Building rivális építtetőit is, és ennek köszönhetően a Chrysler Building lehetett a világ legmagasabb épülete. Egészen addig, amíg egy hasonló trükknek köszönhetően meg nem magasították magát az Empire State Building-et is.
A filmben nem kap sok szerepet a Chrysler Building, a Magritte-kép new yorki ellopásakor látjuk a háttérben. A kivilágított építményt persze így is könnyű kiszúrni az autó hűtőrácsára hasonlító homlokzati íveknek köszönhetően.
Chrysler Building
At 318.9 meters, the Chrysler Building is “only” the fourth-tallest skyscraper in New York today. But back in 1930, it held the title of the world’s tallest building—for 11 months—until it was overtaken by the nearby Empire State Building.
Le Corbusier famously summed up the Chrysler Building as “hot jazz in steel and brick,” perfectly capturing its essence: steel, brick, and a striking harmony of form. One of the most iconic silhouettes in the New York skyline, the building shines like an Art Deco torch over the city. Its origin story captures the spirit of its time—an industrial tycoon, a bold design, and a race for height. This formula defined New York’s skyline for decades.
Commissioned by Walter Chrysler and designed by architect William Van Alen, the building is dominated by geometric shapes, inside and out. Its most recognizable feature is the gleaming crown of stacked, setback arches. Chrysler, determined to claim the title of “world’s tallest building,” wasn’t above a bit of trickery. Van Alen hadn’t initially planned for a spire, but at Chrysler’s request, the design was changed mid-construction. The spire was delivered in four secret sections to avoid attention—and surprise not only the people of New York but also the rival developers of the Empire State Building. Thanks to this move, the Chrysler Building briefly took the height record—until a similar trick added extra meters to its competitor.
In the film, the Chrysler Building doesn’t take center stage, but it appears briefly in the background during the theft of the Magritte painting in New York. With its illuminated crown and grille-like curves reminiscent of a car’s radiator, it’s still unmistakable.