Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

B13 – A bűnös negyed (2004) / remake: Milorad Krstić

District B13 (2004) / Pierre Morel

Pierre Morel B13 – A bűnös negyed (2004)

Végre egy akciófilm, ami nem lövöldözős és robbantós, hanem futkosós és ugrálós! Vannak a világon például karatefilmek, vannak kickbox-filmek és van a B13 – A bűnös negyed, ami parkour-film. Ráadásul nem kisebb parkour-szakértő játszik benne, mint David Belle, aki ennek a mozgásformának a kialakítója.
 
De mi is az a parkour? Sokan tudják, de azért elmondjuk: olyan extrém sport, amelyben akadályokon keresztül kell eljutni minél gyorsabban egyik helyről a másikra. Persze nem úgy, hogy megkerülik az akadályokat, hanem vadállatra emlékeztető ügyességgel átlendülnek, átmásznak rajtuk. Hajlékonyság, bátorság, gyors és pontos reakció, és persze kitartás kell hozzá, hogy az eszelős fizikumot és egyensúlyérzéket már ne is említsük. Bár korábban is voltak olyan testedzési formák, amelyek az ember természetes mozgásának a határait tágítgatták, a parkour önálló mozgásformaként a 80-as években alakult ki. A parkour és az akrobatikus elemekkel gazdagított változata, a freerun úgy vált népszerűvé a 2000-es évekre, hogy egyúttal az urbánus tereket is segített újragondolni, mivel újfajta módon veszi igénybe őket, más dimenziót ad a városi terekben való mozgásnak.
 
A B13 – A bűnös negyed című filmnek története is van, a legtöbben mégis inkább a parkouros akciójelenetekre emlékeznek utána. A 2003-ból nézve nem túl távoli, borzalmas jövőben játszódik a film, konkrétan 2013-ban. Párizsban, amely akkorra már a romantikus andalgások helyszínei helyett bandák uralta, fallal körülvett gettókból áll. Az egyik banda megszerez egy tömegpusztító fegyvert, egy nyomozó pedig beépül közéjük, hogy megakadályozza a katasztrófát. A B13 története sokak szerint több sebből is vérzik, de nem is a kérlelhetetlen logikája miatt szeretjük a filmet, hanem a parkour elképesztő trükkjei és dinamikája miatt. A színészek kiválasztásánál is inkább az akrobatikusság volt a fontos, nem a kifinomult mimika. Ebből következik, hogy az igen akciójelenetek látványosak lettek a B13-ban, a parkour-elemeket zseniálisan belekoreografálták az üldözésekbe, verekedésekbe, és a megvalósításuk is tökéletes.
 
Ha szeretnél még parkour-filmet nézni, szintén David Belle főszereplésével elkészült 2013-ban a Veszélyzóna, ami a B13 remake-je. De ha megnézed újra a Ruben Brandt, a gyűjtő elejét, ugyanis Mimi és a Kowalski kergetőzésében is számos parkour- és freerun-elemet fedezhetsz fel! A Ruben Brandthoz hasonlóan a B13 - A bűnös negyed is azzal kezdődik, hogy a főhős tetőkön és lépcsőkorlátokon ugrálva menekül. Át is került innen egy elképesztő mozdulat, ami azt mutatja meg, hogyan lehet a leggyorsabban és legkisebb energiaráfordítással átjutni egy ajtón anélkül, hogy kinyitnánk. Egész könnyűnek tűnik, nem?

 

District B13 (dir. Pierre Morel, 2004)
Finally—an action film without guns and explosions, but full of running and jumping! There are karate films, there are kickboxing films, and then there’s District B13—a parkour film. And not just any parkour film: it stars David Belle, one of the founders of this unique movement discipline.

So what exactly is parkour? Many already know, but here’s a quick recap: it’s an extreme sport where the goal is to move from one place to another as quickly as possible—by going over, through, and across obstacles, not around them. It requires flexibility, courage, rapid precision, and unshakeable endurance—not to mention incredible physical control and balance. Though earlier movement systems explored similar ideas, parkour became a distinct discipline in the 1980s. By the 2000s, both parkour and its acrobatic cousin freerunning had gained global popularity, offering a new perspective on how we move through and reimagine urban spaces.

District B13 actually has a plot, though most people remember it for its dazzling action scenes. The story unfolds in a dystopian near-future—2013, as imagined from the perspective of 2003. Paris is no longer a city of romance, but a series of gang-ruled, walled-off ghettos. One gang steals a weapon of mass destruction, and a police officer goes undercover to stop the disaster. The narrative may have its flaws, but that’s not why we love this film—it’s all about the adrenaline of the parkour sequences. Casting prioritized athletic skill over subtle acting, and it shows: the action is spectacular, and the parkour is brilliantly choreographed into the chases and fights. Execution-wise, it’s flawless.

If you’re craving more parkour films, check out Brick Mansions (2014), a remake of District B13, also starring David Belle. And don’t forget to revisit the opening of Ruben Brandt, Collector—the chase between Mimi and Kowalski is full of parkour and freerun elements. Like District B13, Ruben Brandt opens with a hero sprinting across rooftops and railings. In fact, one jaw-dropping move is directly borrowed: the fastest, most energy-efficient way to slip through a doorway—without opening it. Looks easy, right?