Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Alfred Hitchcock / remake: Milorad Krstić

Alfred Hitchcock

Alfred Hitchcock

Ijesztő madarak, szőke színésznők, zuhanyjelenet, félelem, fantázia és feszültség... Melyik filmrendezőre gondolunk? De máshogyan is kérdezhetjük: ki az a pocakos úriember, aki jégkockaként csilingel Kowalski whiskyspoharában? A válasz Alfred Hitchcock, a filmtörténet nagy klasszikusa. Már a némafilmes korszakban is alkotott, mégsem vált máig sem porossá. Épp ellenkezőleg: nincs olyan thriller és krimi, amely ne használna valamit Hitchcock hatáskeltő eszközeiből.

Ha valaki, hát Alfred Hitchcock értett ahhoz, hogy pszichológiai eszközökkel megteremtse a nézőben azt a feszültséget, ami izgalmassá teszi a filmjeit. Már a filmjeinek a témái is olyanok, amivel bárki könnyen azonosulhat. Hiszen vele magával is megtörténhetne! Például valakit ártatlanul meggyanúsítanak, ezért menekülni kényszerül. Vagy egy átlagember érthetetlen, átláthatatlan események hálójába kerül, amelyeket nem tud befolyásolni. Esetleg apróságokban ő maga is bűnös, de hirtelen egy nagy bűn árnyékában találja magát.

Hitchcock sokat formált a krimi és thriller műfaján, azon, hogy hogyan mesélik el a hátborzongató történeteket. Olyan alapvető feszültségkeltő eszközöket dolgozott ki, amelyeket ma már természetesnek érzünk. A suspense lényege pl. az, hogy a néző már tud valamit, amit a főhős még nem, és ez feszültséget kelt. Mondjuk a film megmutatja a néző számára, hogy egy ketyegő bomba van az asztal alatt, de a főhős nem tud róla, és nyugodtan üldögél.

Hitchcockra nem elég néhány bekezdés, ezért csak néhány érdekes tényt sorolunk kedvcsinálónak. Filmes pályáját 1920-ban egy némafilmeket gyártó stúdióban kezdte, ahol a filmek feliratait rajzolta. Ő készítette 1929-ben az első brit hangosfilmet, ami valójában utószinkronizált némafilm volt (Zsarolás). 25 filmet csinált Angliában (pl. Londoni randevú), de a legnagyobb filmjeit akkor rendezte, amikor áttelepült Hollywoodba (pl. A gyanú árnyékában, Forgószél, Gyilkosság telefonhívásra, Szédülés, Psycho, Madarak). Ő vezette be a storyboardot a filmgyártásban. A titokzatos lakó című filmjében üvegpadlót használt, hogy lentől is kamerázhassa a színész lépéseit. Van filmje, amely végig egy csónak fedélzetén játszódik (Mentőcsónak), egy másiknak pedig Salvador Dalí tervezte az álomjeleneteit (Elbűvölve). A Kötél című alkotása ugyanolyan hosszú ideig tart, mint maga a történet, és összesen 10 snittből áll. A Psycho zuhanyjelenetét 7 napon keresztül forgatta, és 70 különböző kameraállást próbált ki. Hitchcock minden filmjében maga is szerepel egy kisebb szerepben.

 

Alfred Hitchcock
Scary birds, blonde actresses, shower scenes, fear, fantasy, and suspense… Who comes to mind? Or let’s put it another way: who is that portly gentleman clinking like an ice cube in Kowalski’s glass of whisky? The answer is Alfred Hitchcock, one of the great masters of cinema history. Though he began his career in the silent era, his films remain anything but outdated. Quite the opposite: there’s hardly a thriller or crime film today that doesn’t borrow something from Hitchcock’s toolbox of suspense.

If anyone knew how to generate psychological tension in the viewer, it was Hitchcock. His storylines often tap into scenarios we can easily imagine happening to us: being falsely accused and forced to flee; getting tangled in inexplicable events beyond our control; or being guilty of a minor offense and suddenly caught in the shadow of a much greater crime.

Hitchcock revolutionized how thrillers and crime stories are told on film. He developed some of the genre’s core suspense techniques that we now take for granted. One of his signature concepts was suspense: where the viewer knows something the character doesn’t—creating unbearable tension. For example, we see that there’s a ticking bomb under the table, but the characters don’t, and they sit calmly, unaware.

There’s no way to sum up Hitchcock in just a few paragraphs, so here are a few intriguing highlights to spark your interest. He began his film career in 1920 at a silent film studio, drawing title cards. In 1929, he directed Blackmail, the first British “talkie”—actually a silent film with post-synchronized sound. He made 25 films in England (including The Lady Vanishes), but his most iconic works came after his move to Hollywood: Shadow of a Doubt, Spellbound, Dial M for Murder, Vertigo, Psycho, The Birds, and more.

He pioneered the use of storyboards in film production. In The Lodger, he used a glass floor so the camera could shoot the actor’s footsteps from below. Lifeboat takes place entirely on a boat. Salvador Dalí designed the dream sequences in Spellbound. Rope unfolds in real time with only 10 cuts. The infamous shower scene in Psycho was shot over seven days with 70 camera setups. And Hitchcock himself appears in a cameo in every one of his films.

In Ruben Brandt, Collector, Hitchcock appears too—in the form of a tiny, elegant, ice-cold tribute in a whisky glass.