Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

A testőr (1961) / remake: Milorad Krstić

A testőr (1961) / Akira Kurosawa

Akira Kurosawa A testőr (1961)

Ismered azt a műfajt, hogy eastern? Vagy azt, hogy italowestern? Esetleg spagettiwestern? Az olaszok csinálták egy időben a legmélyebb, legárnyaltabb westernfilmeket, magukévá téve és európai látásmódra igazítva a legamerikaibb műfajt. De azt tudtad, hogy az italowestern meg egy japán rendező hatására lett olyan, amilyen?

A western: vadnyugati hőstörténet. A magányos hős mítosza, aki a közösség érdekében összecsap a Rosszal. A műfaj naivitásán, fekete-fehér világképén sokat árnyalt, amikor az európai filmgyártás is átvette ezt a nagyon hatásos és vonzó zsánert. A hatvanas években főleg Olaszországban készült sok ilyen film. Az ún. easternek fanyarabb, árnyaltabb, progresszívabb alkotások voltak, mint a legtöbb klasszikus amerikai western. De nem mindenki tudja, hogy Sergio Leone olasz rendező a japán Akira Kurosawa 1961-es, Yojimbo című filmjét dolgozta át az Egy maréknyi dollárért című művében (1964), amely a műfaj alapfilmjévé vált.

Kurosawa akciófimként is élvezhető történelmi drámája (japánul Yojimbo, magyar címén A testőr) sok elemet vett át a klasszikus westernből, de kegyetlenséggel, pesszimizmussal és erkölcsileg ambivalens szereplőkkel egészítette ki. A főszereplő ronin (uratlan szamuráj) maga is kettős karakter: nagylelkű, segítőkész és nagy az igazságérzete, de a cinizmusa és agressziója is legalább akkora. Ő egy kizökkent világnak a hőse, amit Kurosawa feszült dramatikával, groteszk vonásokkal és barokk túlzásokkal tesz sokrétűvé. A film kemény, mégis humanista alapkérdése az, hogy mennyiben felelős az egyén a környezetének erkölcsi romlásáért, és mit tehet, ha a hatalmi viszonyok embertelenek.

Kurosawa kiábrándult, komor világában az ember könnyen alacsonyodik állattá, ha nem őrzi meg azt az autonómiát, ami a japán rendező hőseit végső soron mégiscsak tiszteletreméltóvá teszi. Yojimbo, a ronin a film elején egy kutyával találkozik, amely abból a faluból jön, ahová a ronin tart. A kutya egy levágott emberi kezet visz a szájában. Ez a kutya köszön vissza a Ruben Brandt, a gyűjtő legkegyetlenebb karakterénél. Barutanski, a gyilkos kocsijában nem illatosított fenyőfa lengedezik a visszapillantó tükörről lógva, hanem a groteszk külsejű kutya, szájában emberi kézzel.