Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Londoni randevú (1938) / remake: Milorad Krstić

The lady vanishes / Alfred Hitchcock

Alfred Hitchcock The lady vanishes

Ami a repülőgép a mai filmekben, az a vonat volt korábban. Igaz, nincs túl sok film, ami túszejtős vonateltérítésekről szólna – abban viszont hasonló a két jármű, hogy véletlenszerűen összegyűlt emberek ülnek rajtuk, összezárva az utazás idejére egy robogó fülkében, valahol az ismeretlenben, kívül a hétköznapokon. Ennek a régi toposznak az egyik alapműve a Londoni randevú, Alfred Hitchcock 1938-as thrillere és krimikomédiája.
A Budapestről Baselbe tartó expresszvonaton igazán színes a társaság: többek között kémek és ellenkémek, egy bűvész, egy professzor és krikettrajongók ülnek rajta, és szeretnének mielőbb hazajutni egy fiktív, balkáni országból, ahol vesztegelniük kellett. Fiatal főhősnőnk, Iris egy idős hölggyel összebarátkozik az utazás során. De mire felébred a szunyókálásból, az idősebb nő már nincs ott – sőt, minden utas azt állítja, hogy soha nem is látták. Iris maga is kételkedik az emlékeiben, de egy idő után látnia kell, hogy nem az ő emlékezete csal, hanem mindenki más. Mégpedig mindenki más miatt. Van, aki csak egy házasságtörést szeretne leplezni, mások viszont komoly nemzetközi ügyletekben utaznak.
A Londoni randevú alaphelyzetéből könnyen lehetett volna fojtogató, paranoid thriller, de többnyire túl jól szórakozunk ahhoz, hogy féljük. Hiszen a film bővelkedik komikus elemekben: a két „nagyon brit” krikettrajongó például, akiknek az az egyetlen céljuk, hogy időben hazaérjenek egy krikettmeccsre, annyira népszerű lett, hogy még tévésorozatot is alapoztak rájuk később. Mégis főleg a krimiszál az, ami az első perctől az utolsóig leköti a nézőt. Úgy épül a történet, hogy egyre feszültebben várjuk a következő fordulatot, és bár hamar belelátunk a titkokba, mégis újabb és újabb csavarok jönnek. François Truffaut filmrendező mondta, hogy akárhányszor leült, hogy megfigyelje a film kameramozgását és trükkfelvételeit, annyira beszippantotta a cselekmény, hogy nem tudott másra figyelni.
A kiváló történet a film alapját adó, The Wheel Spins című regénynek is köszönhető (író: Ethel Lina White). Hitchcock a Londoni randevúval olyan ismertséget ért el, hogy meghívták az USA-ba is rendezni. Magának a filmnek pedig 1979-ban pedig remake-je készült, sőt, 2013-ban egy újabb. És hogy hol bukkan fel a Ruben Brandt, a gyűjtőben? A viadukt, amin keresztülmegy a film nyitó jelenetében a Ruben Brandtot röpítő vonat, egy az egyben Hitchcock filmjéből van – de persze a vonat mint helyszín is összekapcsolja a két filmet.

 

The lady vanishes, Alfred Hitchcock

What airplanes are to modern films, trains used to be in earlier ones. True, there aren’t many movies about train hijackings with hostages—but what the two vehicles share is that a random group of people are confined together in a small, speeding cabin, cut off from everyday life and surrounded by the unknown. One of the foundational works built on this old trope is The Lady Vanishes, Alfred Hitchcock’s 1938 thriller and crime comedy.

The express train from Budapest to Basel hosts a truly colorful group: among them spies and counterspies, a magician, a professor, and cricket enthusiasts—all eager to get home from a fictional Balkan country where they’ve been stranded. Our young heroine, Iris, befriends an elderly lady during the journey. But when she wakes up from a nap, the older woman is gone—and every other passenger insists they never saw her. Iris begins to doubt her own memory, but eventually realizes that it’s not her recollection that’s faulty—it’s everyone else’s. And everyone else has a reason: some want to cover up an affair, others are entangled in serious international dealings.

The setup of The Lady Vanishes could have easily led to a suffocating, paranoid thriller, but most of the time we’re having too much fun to feel afraid. The film is full of comic elements—like the two “very British” cricket fans whose only goal is to get home in time for a match. They became so popular that a TV series was later based on them. Still, it’s mainly the crime plot that grips the viewer from the first moment to the last. The story is built in a way that constantly heightens the tension, and while we quickly get glimpses into the secrets, more and more twists keep coming. Film director François Truffaut once said that whenever he sat down to study the film’s camera work and special effects, he was so drawn into the plot that he couldn’t concentrate on anything else.

The excellent story is also thanks to the novel it’s based on, The Wheel Spins by Ethel Lina White. With The Lady Vanishes, Hitchcock gained such recognition that he was invited to direct in the United States. The film itself was remade in 1979, and again in 2013. And where does it appear in Ruben Brandt, Collector? The viaduct over which the train carrying Ruben Brandt passes in the opening scene is taken directly from Hitchcock’s film—but of course, the train as a setting also links the two movies.