Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Volkswagen Bogár / remake: Milorad Krstić

Volkswagen Bogár

Volkswagen Bogár

Tudod, melyik a világ harmadik legnagyobb példányszámban eladott autómodellje? Meg fogsz lepődni: se nem Merci, se nem Toyota, hanem a Volkswagen Bogár. Hivatalosan VW Type 1-nek hívták, de ez sem változtat azon, hogy a huszadik század egyik legmulatságosabb külsejű kicsi kocsija volt. Arra találták ki, hogy a „nép autója” legyen (ezt jelenti a Volkswagen szó), és ez be is jött: összesen 21 és fél millió darabot értékesítettek belőle.

Az első Bogár 1938-ban mászott le a gyártósorról a német Volkswagen cég legelső autómodelljeként. De akkor még nem hívták Bogárnak. Bár feltehetően már 1938-ban így becézte a kocsit egy amerikai napilap („ezer és ezer csillogó kis bogár”), mégis csak az ötvenes években honosodott meg a becenév Beetle vagy Bug formában. Az USA-ban ugyanis akkoriban vált népszerűvé az eredetileg a náci Németországban megálmodott kocsi.

De ugorjunk vissza a 30-as évekbe, Németországba! A nemzetiszocialista jóléti program részeként olyan olcsó autó gyártását tűzték ki célul, amelyet sokan meg tudnak vásárolni. A kocsi tervezőjének Ferdinand Porschét szokás tartani, azonban a modell korábbi tervei egy magyar-osztrák tervezőhöz kötődnek: Barényi Bélához. Barényinak utólag sikerült is érvényesítenie a szerzői jogait sok éves pereskedés után, amelyben 1, azaz egy márkára perelte a Volkswagent. A Bogár kész terve és első prototípusai 1938-ra megvoltak, ekkor azonban kitört a háború. A wolfsburgi Volkswagen-üzem hadijárműveket készített, nem „csillogó kis bogarakat”. 1945 nyarán aztán beindult az új autó sorozatgyártása, amiből először a megszálló erőknek és a német postának jutott, majd a következő évtől már bárki megvásárolhatta a Käfert. A kétajtós kocsiba négy utas tudta begyömöszölni magát, és négyütemű, négyhengeres, léghűtéses, a farban elhelyezett motor repítette őket az álmaik felé.

Pár év múlva külföldön is ellepték az utakat a Bogarak. A német gazdasági csoda szimbóluma, a Volkswagen egyre nagyobb számban gyártotta és importálta; 1972-ben már a Ford T-modelljét is megelőzték eladási számban. De ezzel a Bogár el is ért a röppályája csúcsára, mert más, korszerűbb kisautók is megjelentek a piacon. A németországi gyártás 1978-ban be is fejeződött (ott volt helyette a Volkswagen Golf), Dél-Amerika viszont tovább folytatta. Az utolsó, kék színű Bogár 2003-ban készült el Mexikóban, és onnan ment is egyenesen a Volkswagen-múzeumba. Vagy a Vatikánba, a történet másik változata szerint.