Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Pirelli / remake: Milorad Krstić

Pirelli

Pirelli

Pirelli gumiabroncs
 
A 20. századdal együtt kezdődött meg a Pirelli-gumiabroncsok gyártása Milánóban. De maga a cég 1872 óta létezik: akkor hozta létre Giovanni Battista Pirelli a gumiárugyárát, amely először távvezetékeket, tenger alatti kábeleket és bicikligumit gyártott. Sőt, légzőkészülékeket is búvárok felszereléséhez.

 
A kábeleknek később is megmaradt a szerepük a cég életében, de ma mindenki az autógumira gondol, ha meghallja a Pirelli nevet. Több újításuk is volt ezen a területen. 1974-ben előállították az ún. „széles radiál” gumiabroncsokat. A radiál gumiabroncsok már ismertek voltak akkoriban, de az ún. slick gumik voltak inkább használatban. A slick gumik szélesek és sima felületűek voltak, míg a radiálok keskenyebbek. A  Pirelli újítását egy olasz versenyen, a Lancia Ralliban szereplő egyik autótípuson alkalmazták először. Ezeken az autókon ugyanis mind a slick, mind a radiál gumik használhatatlanok voltak – az egyik pillanatok alatt elkopott, a másik vezethetetlenné tette a kocsit.
 
Ezt a problémát próbálta megoldani a Pirelli a széles radiál abroncsokkal. Majd egy új, széles gumifajtát is kifejlesztettek erre a célra, sima felülettel, sugaras szerkezettel és csökkentett oldalfallal. Ez az abroncs, amely a slick gumik továbbfejlesztett változata, ma is használatos az autóversenyzésben. Már a kezdetekkor illusztris társaságba keveredett: legelőször a Porsche gyár tesztelte az azóta talán leghíresebb sportautójává vált modelljén, a Porsche 911-n.
 
Ismert Pirelli-marketingtermék a hírességekkel készülő Pirelli-naptár, amelyet nem lehet megvásárolni, csak PR-ajándékként lehet hozzájutni. A gumigyártó cég már jó ideje az FC Internazionale futballcsapat főszponzora, és számos kerékpáros és autóverseny hivatalos gumiabroncs-szállítója. A Forma 1-et ma elképzelni sem lehetne a Pirelli-gumik nélkül. Az olasz gumigyártó cég, amely 2015 óta a kínai ChemChina leányvállalata, átlagosan 1800 abroncsot szállít minden versenyhétvégére.

A Ruben Brandt, a gyűjtőben is egy óriási fékezés során jelennek meg a Pirelli-gumik, amikor a kamionos üldözésben a tanker fékezni kényszerül az alagút előtt: izzanak a kerekek, és bár a gumi jól teljesít, már nincs megállás a nagy robbanásjelenetig.