Pirelli gumiabroncs
A 20. századdal együtt kezdődött meg a Pirelli-gumiabroncsok gyártása Milánóban. De maga a cég 1872 óta létezik: akkor hozta létre Giovanni Battista Pirelli a gumiárugyárát, amely először távvezetékeket, tenger alatti kábeleket és bicikligumit gyártott. Sőt, légzőkészülékeket is búvárok felszereléséhez.
A kábeleknek később is megmaradt a szerepük a cég életében, de ma mindenki az autógumira gondol, ha meghallja a Pirelli nevet. Több újításuk is volt ezen a területen. 1974-ben előállították az ún. „széles radiál” gumiabroncsokat. A radiál gumiabroncsok már ismertek voltak akkoriban, de az ún. slick gumik voltak inkább használatban. A slick gumik szélesek és sima felületűek voltak, míg a radiálok keskenyebbek. A Pirelli újítását egy olasz versenyen, a Lancia Ralliban szereplő egyik autótípuson alkalmazták először. Ezeken az autókon ugyanis mind a slick, mind a radiál gumik használhatatlanok voltak – az egyik pillanatok alatt elkopott, a másik vezethetetlenné tette a kocsit.
Ezt a problémát próbálta megoldani a Pirelli a széles radiál abroncsokkal. Majd egy új, széles gumifajtát is kifejlesztettek erre a célra, sima felülettel, sugaras szerkezettel és csökkentett oldalfallal. Ez az abroncs, amely a slick gumik továbbfejlesztett változata, ma is használatos az autóversenyzésben. Már a kezdetekkor illusztris társaságba keveredett: legelőször a Porsche gyár tesztelte az azóta talán leghíresebb sportautójává vált modelljén, a Porsche 911-n.
Ismert Pirelli-marketingtermék a hírességekkel készülő Pirelli-naptár, amelyet nem lehet megvásárolni, csak PR-ajándékként lehet hozzájutni. A gumigyártó cég már jó ideje az FC Internazionale futballcsapat főszponzora, és számos kerékpáros és autóverseny hivatalos gumiabroncs-szállítója. A Forma 1-et ma elképzelni sem lehetne a Pirelli-gumik nélkül. Az olasz gumigyártó cég, amely 2015 óta a kínai ChemChina leányvállalata, átlagosan 1800 abroncsot szállít minden versenyhétvégére.
A Ruben Brandt, a gyűjtőben is egy óriási fékezés során jelennek meg a Pirelli-gumik, amikor a kamionos üldözésben a tanker fékezni kényszerül az alagút előtt: izzanak a kerekek, és bár a gumi jól teljesít, már nincs megállás a nagy robbanásjelenetig.
Pirelli Tires
Pirelli began manufacturing car tires in Milan at the dawn of the 20th century, though the company itself dates back to 1872. It was then that Giovanni Battista Pirelli founded his rubber goods factory, initially producing telegraph wires, underwater cables, and bicycle tires. The company even made diving equipment, including early breathing apparatuses.
Cables remained a part of Pirelli’s operations for years, but today the name is synonymous with car tires. The company has introduced several innovations in this field. In 1974, they developed the so-called “wide radial” tire. Radial tires were already known at the time, but the dominant type on the market were slicks—wide and smooth-surfaced tires—whereas radial ones tended to be narrower. Pirelli’s breakthrough was first tested during an Italian rally, the Lancia Rally, on a vehicle for which neither slicks nor standard radials worked well: the slicks wore out almost immediately, and the radials made the car undriveable.
To address this, Pirelli created a wide radial tire, and later developed a new kind of wide tire with a slick surface, radial construction, and a reduced sidewall. This tire—a more advanced version of the slick—is still used in racing today. From the beginning, it was in elite company: it was first tested by Porsche on what would become one of their most iconic models—the Porsche 911.
One of Pirelli’s most famous marketing items is the Pirelli Calendar, which features celebrity photo shoots and is not sold commercially but distributed as an exclusive PR gift. The company has long been the main sponsor of the football club FC Internazionale and is the official tire supplier for numerous cycling and motorsport events. Formula 1 today is unimaginable without Pirelli tires. Now a subsidiary of China’s ChemChina (since 2015), the Italian company delivers an average of 1,800 tires per race weekend.
In Ruben Brandt, Collector, Pirelli tires appear during a massive braking scene in the truck chase. As the tanker slams on the brakes in front of a tunnel, the wheels glow from the heat—while the tires perform admirably, there’s no stopping what’s coming: the big explosion is inevitable.