A Harcsaszájú, az Istennő, a Cápa. Nehéz összeegyeztetni a Citroën DS 19 beceneveit: harcsaszájú istennő? Mégis mindegyik név találó. A harcsaszáj a kocsi meglepő formájú orrára utal, a cápa az egész autótest alakjára. Az istennő pedig az autószéria rövidítéséből (DS) ered, de más miatt is stimmel: az autónak több rajongója volt és több filmben szerepelt, mint a korszak ünnepelt dívái.
A Citroën DS 19 igazi háború utáni autó. Németország már kipipálta a saját gazdasági csodáját, de Franciaországnak még ipari áttörésekre volt szüksége, hogy megőrizhesse a nagyhatalmi státuszát. A francia autógyár, a Citroën 1955-ben rukkolt elő egy régóta dédelgetett modelljével, ami egyből az autógyártás élvonalába emelte őket. André Lefèbvre és Paul Magès mérnökök, illetve Flaminio Bertoni formatervező kitettek magukért. Amikor 1955-ben a párizsi Autószalonon bemutatták a DS 19-et, nagy feltűnést keltett a szakma és a látogatók körében. Állítólag csak az első napon 12 000 rendelést vettek fel a gyártók az autóra, ami akkor is elképesztő szám, ha csak megközelítőleg igaz.
Mitől volt ilyen különleges ez a harcsaszájú istennő? Attól, hogy alapjaiban változtatta meg azt, ahogy akkoriban a korszerű autókról gondolkodtak. Feltűnő formai megoldásai nemcsak avantgárdak voltak, hanem célszerűek is, belső innovációi pedig ötletesnek és hosszútávon is működőképesnek bizonyultak. A széria minden autójába újfajta rugózás került. Nem spirál- vagy torziós rugókkal, hanem gázzal és hidraulikaolajjal töltött gömbökkel. Az utazás nem olyan volt többé, mintha egy kanapén zötykölődne az ember: az autó lágyan siklott az úton. Szervokormánnyal és félautomata váltóval, kanyarkövető reflektorral és üvegszálas műanyag tetővel, ami csökkentette a tömegét.
Nem csoda, hogy az eladás szépen beindult. Összesen 1,5 millió Istennőt gyártottak két évtized alatt, jórészt Párizsban, de Angliában, Ausztráliában, Dél-Afrikában és még a volt Jugoszláviában is folyt az összeszerelés. Az autónak kalandos élete lett: raliversenyt nyert Monte Carlóban, és megvédte de Gaulle francia elnököt az ellene megkísérelt merényletben. A filmvásznon pedig többek között Fantomast repítette – őt ráadásul szó szerint a levegőben. Ahogy az Okosmozi kisfilmje is mondja némi túlzással: a Citroën DS 19 minden francia filmben szerepel, amit valaha láttál életedben.
Citroën DS 19 (1955–1975)
The Fishmouth, the Goddess, the Shark—nicknames that are hard to reconcile, yet all strangely fitting for the Citroën DS 19. The "fishmouth" refers to its oddly shaped front end, the "shark" to its sleek, streamlined body. And the "goddess"? That comes from the model’s name—DS—which, when spoken in French, sounds like déesse, meaning goddess. But the nickname suits in other ways too: this car had more fans and more film appearances than many celebrated actresses of its era.
The Citroën DS 19 was truly a postwar car. By the mid-1950s, Germany had already achieved its “economic miracle,” but France still needed industrial breakthroughs to maintain its status as a global power. Enter the Citroën DS: unveiled in 1955, the result of long development work by engineers André Lefèbvre and Paul Magès, and designer Flaminio Bertoni. When the DS 19 debuted at the Paris Motor Show, it caused a sensation—reportedly receiving 12,000 orders on the very first day, a staggering figure even if only approximately true.
What made this fish-mouthed goddess so special? It completely redefined the concept of modern cars. Its striking exterior design wasn’t just avant-garde, it was functional. And inside, the DS was packed with ingenious, forward-thinking technology. It introduced a revolutionary suspension system: instead of coil or torsion springs, it used gas- and oil-filled spheres to create an ultra-smooth ride. Driving no longer felt like rattling across the road on a sofa—it was more like gliding. The car also came with power steering, a semi-automatic gearbox, corner-following headlights, and a fiberglass roof to reduce weight.
No wonder sales took off. Over two decades, 1.5 million DS cars were produced, mainly in Paris but also assembled in England, Australia, South Africa, and even the former Yugoslavia. The DS led an adventurous life: it won the Monte Carlo Rally and famously saved French president Charles de Gaulle during an assassination attempt. On the big screen, it soared—quite literally—with Fantômas, and, as the Okosmozi short film humorously claims, the Citroën DS 19 appears in every French movie you’ve ever seen.