Valószínűleg minden nő, aki viselt már magassarkút, irigykedve nézte a filmben Mimi csinos cipőjét, ami egyetlen mozdulattal lapostalpúvá alakítható. Ki ne szeretne néha magassarkúban ringatózni, de azért lazán lesprintelni a buszt is, ha éppen arra van szükség! Bármilyen hihetetlen is, a behajtható sarkú cipő nem a Ruben Brandt, a gyűjtő gagje, hanem létező prototípus.
2014-ben jelent meg a görög sajtóban, hogy görög egyetemistákból álló munkacsoport olyan forradalmi női cipőt tervezett, amely egy mozdulattal lapos sarkúvá alakítható. Így a cipőt viselő nőnek nem kell választania a szabad mozgás és a „nőcis” megjelenés között. A Democritus Egyetem hallgatóinak az ütött szöget a fejébe, hogy vannak nők, akik több pár cipőt is magukkal cipelnek olyan napokon, amikor elegánsan kell megjelenniük, de nem szeretnének a nap végére már sántikálni. Lukas Karakikes, Athena Tsiligaridis és Calliope Tatsis célja az volt, hogy a kényelem és az elegancia összeegyeztethető legyen. Ezért alkották meg a trükkös cipő prototípusát és a SkyWalker SA cipőmárkát. A cipőt Észak-Olaszországban, egy kis műhelyben gyártani is kezdték, a tömeggyártása azonban még nem kezdődött el. A tervezők viszont szeretnék a sarok behajtásának mechanikáját másfajta cipőkhöz is felhasználni.
Bár a magassarkú cipő ma a nőies nő jelképe, a divattörténet iróniája az, hogy eredetileg férfiak számára találták ki. A 15. századi Perzsiában a katonák cipőjére azért került magas sarok, hogy beakadjon a kengyelbe, így lovon ülve a lábuk nem tudott lecsúszni a kengyelből. Európába aztán a perzsa betelepülőkkel érkezett meg a magas sarok divatja. Arisztokrata férfiak kezdtek hordani, hogy magasabbnak, hatalmasabbnak tűnjenek.
Persze a nőket sem kellett félteni... A 15. század végétől a gazdagabb nők divatjában is megjelent a magassarkú cipő – néha olyan magas „gólyalábra” emelve az illusztris hölgyeket (főleg Velencében), hogy szolgálólányok támogatták őket élő mankóként. De a nők nem mutogatták a sarkakat, hanem az akár 50 centis sarkú cipőket elrejtették a szoknyájuk alá. Az is a gazdagság jele volt ugyanis, hogy így még több drága textíliára volt szükség a ruházathoz.
Convertible High Heels
Every woman who has ever worn high heels probably felt a twinge of envy watching Mimi’s chic shoes in Ruben Brandt, Collector—heels that transform into flats with a single motion. Who wouldn’t want to glide in heels one moment and sprint for the bus the next? As incredible as it seems, the foldable-heel shoe isn’t just a gag from the film—it’s based on a real prototype.
In 2014, Greek media reported that a team of university students had designed a revolutionary women’s shoe that could instantly switch from high heels to flats. The goal? To let women stop choosing between freedom of movement and feminine elegance. Students from the Democritus University were struck by how many women carry multiple pairs of shoes on days when they need to look polished but don’t want to be limping by the end of it. Lukas Karakikes, Athena Tsiligaridis, and Calliope Tatsis aimed to unite comfort and sophistication. They created the prototype and launched the brand SkyWalker SA. The shoes were handcrafted in a small workshop in Northern Italy—but mass production has yet to begin. The designers hope to apply the heel-folding mechanism to other types of footwear as well.
Though today high heels are seen as a symbol of femininity, fashion history has a twist: they were originally designed for men. In 15th-century Persia, soldiers wore heels to secure their feet in stirrups while riding horseback. From there, the trend was brought to Europe, where aristocratic men adopted heels to appear taller and more imposing.
Of course, women weren’t far behind. From the late 15th century, wealthier women began wearing heels too—sometimes so high (especially in Venice) that they needed servants to steady them like human crutches. But back then, the heels weren’t meant to be seen: the towering shoes, sometimes up to 50 centimeters tall, were hidden under skirts. More fabric meant more luxury—so the higher the heel, the more extravagant the wardrobe needed to be.