Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Tatra T87 (1936–1950) / remake: Milorad Krstić

Tatra T87 (1936–1950)

Tatra T87 (1936–1950)

Az első kocsi, amit szélcsatornában teszteltek. Cseppalakú csoda, ami olyan áramvonalas, mint egy repülőgép. Az az autó, amivel két csehszlovák srác bejárta az egész világot, a sivatagoktól a dél-amerikai hegyekig, és amiben több náci tiszt halt meg, mint éles bevetésen. A kultjármű, amiből mindössze 3000 db készült, és ma annyiba kerül, mint egy Porsche. Sőt, az a modell, amelyből maga Ferdinand Porsche is inspirálódott, finoman fogalmazva.

A második világháború előtti autóipar egyik legfontosabb autóját a csehszlovák Tatra cég álmodta meg. Hogy milyen is volt a T87? Konkrétan: egy ufó. Kezdjük azzal, hogy uszonya volt. Aztán döntött szélvédője, mélyen a karosszériába süllyesztett kerekei, és persze a híres cseppformája, ami miatt még az is megesett, hogy tengeralattjárónak nézték a kocsit. Az első Tatra-modellek áramvonalas testét egy magyar származású mérnök, Járay Pál kutatásainak köszönhette a csehszlovák cég. Járay a Zeppelin-léghajókat fejlesztette tovább áramlástani szempontból. Később leszállt a földre, és autókkal is kezdett foglalkozni. Nem csoda, hogy a Tatra aerodinamika jellemzői fantasztikusak lettek: mintha nem is lenne légellenállás a világon. Emiatt a 3 literes, léghűtéses V8-as, 85 lóerős motor 160 km/h-ra tudta gyorsítani a kocsit, ráadásul 12 literes fogyasztással, ami akkoriban szenzációsan kevésnek számított.

Az autó kiváló konstruktőre, a szerkezettel korát megelőző Hans Ledwinka szeme előtt a szép hosszú, sima, egyenes német autópályák lebegtek, akkoriban volt ugyanis tervben az autópályarendszer kiépítése. A Tatra cég nem titkolt célja volt, hogy benépesítse az új utakat. Ehelyett a Tatra T87 a megszállt Csehszlovákiában lett a náci tisztek kedvenc autója. Hitler beleszeretett a futurisztikus külsejébe és tekintélyes méretébe (6 ember kényelmesen elfért benne). A német vezetők élvezték, hogy a „jövő autójával” száguldhatnak – csakhogy éppúgy, mint a jövőt, a farmotoros Tatrát is nehéz volt irányítani. Annyi balesetet okozott, hogy a szövetségesek titkos fegyvereként emlegették.

Jiři Hanzelka és Miroslav Zikmund, két csehszlovák fiatalember 1947-ben mégis úgy döntött, hogy világkörüli útra indulnak egy Tatra T87-tel, és erre magát az autógyártó céget is sikerült rábeszélniük. Végigmentek még a Núbiai-sivatagon is, és kiderült, hogy azért a korban szokatlan farmotornak igenis vannak előnyei: laza talajon is mindig volt terhelés a meghajtott hátsó kerekeken. Jiři és Miroslav hosszú utazásaik során folyamatosan tudósítottak a benyomásaikról, cikkeket és könyvet írtak, fotóztak, filmeztek, egészen addig, amíg a Szovjetunióról is le nem írták a benyomásaikat. Számos könyvük magyarul is olvasható.