Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Renault 4 Fourgonette / remake: Milorad Krstić

Renault 4 Fourgonette

Renault 4 Fourgonette

Renault 4 Fourgonette
 
A kisfiúk luxus- és sportautókról szoktak ábrándozni (többnyire a nagyfiúk is), pedig a praktikus kisautók jobban meghatározzák a hétköznapjainkat. A Renault 4-es furgonja például olyan darab, amely kevesek álmaiban szerepelt a 20. század második felében, mégis rengeteg vállalkozást segített A-ról B-re jutni. Mindegy, hogy postát, virágföldet, kábeleket vagy fél disznót kellett szállítania: olcsó volt, könnyen szerelhető és strapabíró.

 
A francia autógyártás 1961-ben hozta ki a Renault 4-et, a rivális Citroën 2CV modell ellenében. Bejött a terv: a Renault 4 ugyanolyan egyszerű jószág lett, mint a híres Kacsa, de jobban emlékeztetett autóra kívülről is, belül pedig puritánság nélkül tudott egyszerű maradni. Sokszorosan le is körözte a Kacsa eladási számait. Áruszállító furgonváltozata, amelyet a Ruben Brandt, a gyűjtőben is láthatunk, már az alapmodellel egyidőben megszületett. De aztán számos változata lett még, rendőrautótól a versenyautón át egészen a strandautóig.
 
Ma már nemigen jön szembe az utcán a Renault 4 Fourgonette, mert nem vált olyan kultautóvá, hogy bárki is szükségét érezze annak, hogy életben tartsa egy kiöregedett példányát. A Renault F4-ek általában lábon haltak meg, valamelyik út mentén végkimerültségben, miközben az utolsó cementszállítmányukat vonszolták. S valójában erre is voltak kitalálva: olyan az autó, mint egy lemezekből kialakított doboz, aminek az elejére odatettek egy eredetileg farmotornak szánt gépet. A lényeg csak annyi, hogy ne dőljön össze út közben, és minél több tyúkketrecet vagy homokzsákot lehessen belegyömöszölni.
 
A Renault F4 csörgött-zörgött, de elég megbízható autó volt. A kis túlzással négy csavarból álló szerkezetet ritkán kellett szervizelni, és akkor sem volt túl drága, se túl komplikált. A köztes időben pedig rendíthetetlenül falta a kilométereket. Fő ellensége a rozsda volt, ami pont a legrosszabb helyeken, a felfüggesztésnél kezdte ki – magyarán megeshetett, hogy az autó hosszas, békés belső rozsdásodás után egyszer csak leszakadt a földre.

A Renault F4 a Ruben Bramdt, a gyűjtőben egy dupla álomjelenetben jelenik meg: ezen szállítja a postás a bélyegekbe tekercselt Rubent a teherszállító repülőhöz, ahol majd egy még félelmetesebb, van Gogh ihlette postással fog találkozni.