Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Repülőgépes akrobatika / remake: Milorad Krstić

Airplane acrobatics

Repülőgépes akrobatika

Képzeld el, hogy épp egy alacsonyan szálló repülőgépben gyönyörködsz, amikor az egyik utas kilép a kabinból a repülőgép szárnyára. Gyors lezuhanás helyett leinteget, aztán kisétál a szárny végére, és lemegy spárgába vagy kézen áll. Ha ilyet látsz, akkor az úgynevezett légi cirkusz egy speciális mutatványával találkoztál – és még az is lehet, hogy időutazó vagy, ugyanis ez a látványosság az első világháború utáni két évtizedben volt népszerű.

A második világháború előtt a légi látványosságok közül a hosszútávú versenyek jelentették a fő attrakciót, amelyek gyakran több napig is tartottak, és a versenyzők több ezer mérföldet tettek meg közben. Ma viszont az adott helyszínen bemutatott légiakrobatika az, amivel a vállalkozó kedvű pilóták leginkább összemérhetik az ügyességüket és elkápráztathatják a lent ácsorgó közönséget. Számos válfaja van a légiparádénak a csíkokat húzó „égtetoválástól” egészen a katonai bemutatókig, de ezek közül egy emlékeztet leginkább a cirkusz hagyományos zsánereire: az ún. „wing-walking”.

1918-ban egy amerikai vadászpilóta, Ormer Locklear oktatórepülés közben többször is kimászott a duplafedelű gépe alsó szárnyfelületére, hogy rögtönözve megoldjon egy műszaki hibát. Nemcsak a problémát sikerült elhárítania, de a nyaktörő vállalkozását végignéző repülőtéri személyzet tapsa arra is rádöbbentette, hogy ez a veszélyes és látványos mutatvány milyen hatással van az emberekre. Locklear néhány pilótatársával újabb és újabb trükköket kezdett kifejleszteni, és a csakhamar kiderült, hogy az izgalmas látványosságért szívesen fizetnek is az emberek. Márpedig a világháború után sok egykori pilótának kellett megélhetés után néznie.

Két dolog kedvezett annak, hogy a rizikós légi akrobatika átmenetileg népszerűvé válhasson a húszas években. A háború után a pilótaoktatásra használt Curtiss JN-4 duplafedelű gépekhez – nagy számuk miatt – hirtelen meglepően olcsón hozzá lehetett jutni. A légtérhasználat szabályozása sem volt még kellőképpen kidolgozva. A légiakrobatika szinte korlátok nélkül fejlődhetett és válhatott egyre merészebbé. Már a repülőgépről repülőgépre való átugrás vagy a mozgó autóból repülőre való kapaszkodás is szerepelt a mutatványok között. Azonban a merészséggel együtt nőtt a halálesetek száma is. Ezért 1936-ban végül megszületett az a szabályozás, amely a „wing-walking”-ot csak 1500 láb magasság fölött engedélyezte. Mivel azonban olyan magasságban szinte az akrobata se látszik, nemhogy a kunsztjai, az érdeklődés hamar csökkenni kezdett ez iránt a látványosság iránt.

 

Wing-Walking: When the Circus Took to the Skies

Imagine watching a low-flying airplane when, suddenly, a passenger steps out of the cabin onto the wing. Instead of falling, they wave at you, stroll to the wingtip, and drop into a split—or perform a handstand. If you witness something like this, you've just encountered a unique act from the world of aerial circus—and possibly traveled through time, as this spectacle was most popular in the two decades following World War I.

Before World War II, the main attractions in aerial shows were long-distance races that often lasted several days and spanned thousands of miles. Today, it’s the on-site aerial stunts that allow daring pilots to showcase their skills and dazzle spectators below. Airshows now include everything from smoke-trailing “sky tattoos” to military flight displays, but one form most closely resembles traditional circus spectacle: wing-walking.

In 1918, American fighter pilot Ormer Locklear climbed out onto the lower wing of his biplane during a training flight to fix a mechanical issue on the spot. Not only did he succeed, but the amazed applause from the ground crew made him realize just how powerful—and entertaining—such a daring move could be. Locklear and a few fellow pilots began inventing new airborne stunts, and it quickly became clear that audiences were willing to pay for the thrill. After the war, many former pilots were looking for a new livelihood, and this became one of them.

Two factors helped make these high-risk aerial acts popular in the 1920s. First, the surplus of Curtiss JN-4 biplanes used for military training meant they were suddenly cheap and widely available. Second, airspace regulations were still minimal, allowing aerial stunts to grow increasingly bold and experimental. Performers began attempting mid-air jumps from one plane to another and even leaping from moving cars onto low-flying aircraft. But with the rising danger came rising casualties.

By 1936, new regulations were introduced: wing-walking was only permitted above 1,500 feet. At that height, however, the performer was barely visible—let alone their stunts—so public interest quickly declined.

The golden age of wing-walking faded, but for a time, the circus quite literally took flight.