Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Kettéfűrészelt nő / remake: Milorad Krstić

The Sawing-in-Half Illusion

Kettéfűrészelt nő

A 20. századi bűvészet egyik nagy klasszikus trükkje is felbukkan a filmben. Ehhez a mutatványhoz nem kell más, mint egy hosszúkás láda, egy fűrész és egy „hipnotizált” asszisztensnő, akinek még akkor is őszinte a mosolya, amikor éppen kettéfűrészelik. Horace Goldin amerikai bűvész 1921-ben tökéletesítette ezt az azóta népszerűvé vált illuzionista mutatványt. Goldin előadáskor még mentőautót is rendelt az előadóteremhez, hogy az ugrásra készen várakozó, egyenruhás mentősökkel fokozza a drámai hatást.

Amikor 1956-ban P. C. Sorcar indiai bűvész a BBC tévécsatornán élő adásban elkezdte kettéfűrészelni az asszisztensnőjét, a tévénézők halálra rémültek, sőt, a műsorvezető a legenda szerint leállította az adást. Nem csoda: a „kettéfűrészelt nő” az illuzionisták egyik legvérfagyasztóbb száma. Pedig valójában az asszisztensnőnek haja szála se görbül közben. A mutatvány lényege a jól megtervezett kellékládában, a másodpercről másodpercre pontosan megtervezett végrehajtásban és a nézők figyelmének elterelésében rejlik. Annyit elárulunk, hogy hajlékony hölgyre van szükség ehhez a trükkhöz. És talán nem is csak egy hölgyre...

De igaz, ami igaz, annak az bűvészasszisztensnek, akit a Ruben Brandt, a gyűjtő cirkuszjelenetében láthatunk, nem szívesen lennénk a helyében. A film apró poénja, hogy úgy mutatja be ezt a cirkuszi számot, ahogyan azt képtelenség lenne megcsinálni. Mit gondoltok, miért nem? Nézzetek bele ebbe a felvételbe, és találjátok ki, mi nem stimmel az animációban megrajzolt mutatvánnyal!

Egyúttal azon is elgondolkodhattok, hogy a Ruben Brandt alkotói miért nem a klasszikus, mágusra emlékeztető ruhában ábrázolták azt a férfit, aki a mutatványt végzi. Milyen benyomást tesz rátok így ez a jelenet, hogy egy marcona izomember fűrészeli a dobozba zárt nőt?

 

The Sawing-in-Half Illusion

One of the great classic tricks of 20th-century magic also appears in the film. All you need for this illusion is a long box, a saw, and a “hypnotized” assistant who keeps smiling sweetly—even while being sawed in half. American magician Horace Goldin perfected this now-famous illusion in 1921. To heighten the drama during his performances, Goldin would even arrange for an ambulance to wait outside the venue, complete with uniformed medics ready to jump into action.

In 1956, when Indian magician P. C. Sorcar began sawing his assistant in half during a live broadcast on the BBC, television viewers were terrified—according to legend, the show’s host even stopped the broadcast. No wonder: the “sawing-a-woman-in-half” trick is one of the most chilling acts in stage magic. And yet, in reality, not a hair on the assistant’s head is harmed. The secret lies in the cleverly designed box, precise execution timed to the second, and expert misdirection of the audience’s attention. We can reveal one thing: you’ll need a very flexible woman for this trick. Maybe even more than one…

That said, we wouldn’t want to be in the shoes of the magician’s assistant in the circus scene of Ruben Brandt, Collector. The film sneaks in a subtle joke by showing the act in a way that would be physically impossible to perform. Can you spot why? Take a closer look at the scene and see if you can figure out what doesn’t add up in the animated version of the trick.

Also, consider this: why did the creators of Ruben Brandt choose not to depict the magician as the usual elegant figure in a classic magician’s costume? What kind of impression does it leave when a burly strongman is the one sawing the woman in the box?