Kézen állva, lábbal felhúzni egy íjat, és így lőni le az almát valakinek a fejéről? Micsoda ötlet, jellemző a Ruben Brandt-film szürreális őrületeire! De nem, ez bizony egy létező cirkuszi szám. Vannak akrobaták, akik még ennél bonyolultabb pózban is képesek pontosan célozni az íjjal vagy számszeríjjal. Akár úgy, hogy nem is a kezükön állnak közben, hanem csak a szájukba fogott „pipán” egyensúlyoznak.
Mimiék tokiói performanszában, amikor látványos művészi akciónak álcázva lopják el Andy Warhol Dupla Elvis című képét, egy páros akrobataszámot láthatunk. Bye-bye Joe magasba emelt tenyerén Mimi egyensúlyoz kézállásban („hand-to-hand”). A tolvajnő bámulatos hajlékonysággal hídba hajlik, és a két lábfejével szorítva és irányítva az íját, lelő egy almát Fernando fejéről.
A fejbúbra tett alma a cirkuszon kívüli világból is ismerős lehet: Tell Vilmos nevét mindenki hallotta már. A legendás svájci szabadsághős a monda szerint képes volt lelőni számszeríjjal egy almát a saját kisfia fejéről, amikor a helyi zsarnok büntetésből erre kényszerítette, anélkül, hogy a fiának haja szála görbült volna. Tell Vilmos 13. századi története jóval korábbi germán mítoszokra vezethető vissza, amelyekben szintén megjelenik a fejre helyezett alma mint célpont. Ez az izgalmas motívum annyira beleégett a kulturális tudatunkba, hogy máig része még a cirkuszi mutatványoknak is.
Van, hogy az almával a fején ácsorgó artistanő biztonságát azzal próbálják növelni, hogy a gyümölcsöt a hölgy magasra tupírozott hajára teszik rá. De egy gyakorlott artistapárosnak nincs szüksége ilyen apró csalásokra, hiszen ezerszer megcsinálták már a számot, és ügyelnek arra, hogy semmiben se változzanak meg a körülmények. Például is a lövészen kívül szigorúan tilos bárkinek is hozzáérnie a fegyverhez két előadás között. De ettől azért még a saját testével meg kell küzdenie az artistának. A látványos és izgalmas lövészszám általában a fellépés megkoronázásául, utolsónak kerül sorra, addigra pedig már fáradtak az íjász izmai, és a szemébe csorog a veríték. Így próbáljon meg célozni valaki!
Balancing on Hands, Shooting with Feet: The Art of the Impossible
Standing on one’s hands, drawing a bow with the feet, and shooting an apple off someone’s head? What a wild idea—typical of the surreal madness in Ruben Brandt, Collector! But no, this is actually a real circus act. There are acrobats capable of aiming and shooting a bow or even a crossbow with incredible precision, often from even more complex poses. Some perform not while balancing on their hands, but while poised only on a “pipe” held in their mouths.
In the Tokyo performance staged by Mimi and her crew—disguised as a striking artistic act while they steal Andy Warhol’s Double Elvis—we witness a two-person acrobatic routine. Perched in a handstand on Bye-bye Joe’s raised palm (“hand-to-hand”), Mimi bends gracefully into a bridge position and, using only her feet to grip and guide the bow, shoots an apple off Fernando’s head with astounding accuracy.
The apple-on-the-head motif is familiar even outside the circus. Everyone has heard of William Tell—the legendary Swiss freedom fighter who, according to myth, shot an apple off his own son’s head with a crossbow after being forced to do so by a tyrannical ruler. The tale, dating back to the 13th century, has roots in much older Germanic myths where the apple as a head-mounted target also appears. The motif has become so deeply embedded in our cultural consciousness that it remains a staple of circus spectacle to this day.
Sometimes, to add a margin of safety for the apple-bearing performer, the fruit is balanced on a towering, teased hairstyle. But experienced circus pairs don’t rely on such tricks—they’ve performed the act hundreds of times, always under tightly controlled conditions. For example, no one except the shooter is allowed to touch the bow between performances. Still, the archer must wrestle with their own body. The impressive and suspenseful shot is usually saved for the finale—by which time the archer’s muscles are tired and sweat runs into their eyes. And yet, they must aim and fire with perfect precision.